Selasa, 14 Julai 2009

Sembahyang Adalah Mikraj Pembakar Mazmumah


Ada satu pemberian yang maha berharga dari Zat Tuhan kepada setiap hamba yang Islam iaitu sembahyang. Mengerjakannya manusia akan terjauh daripada maksiat, kemungkaran dan kegagalan. Sembahyang adalah kebahagiaan dan kemenangan. Ia bermula dari azan dan diakhiri dengan salam dan doa.

Orang yang tidak sembahyang sebenarnya sedang bermusuh dengan Tuhan.

Di dalamnya manusia diajak bercakap-cakap dengan Maharaja alam yang merupakan tuan punya kepada seluruh isi dunia dan Akhirat. Maha Besar Tuhan kerana sanggup berbual dengan hamba-Nya yang hina dina dalam satu majlis upacara penyembahan yang sangat professional, penuh kemanjaan, pengabdian dan dramatik.

Perbincangan terlalu global menjangkau seluruh dunia dan Akhirat. Fokusnya ialah perhubungan cinta dua hala antara hamba dengan Tuhan yang Maha Menyintai. Sempat juga dalam tempoh lima minit itu memasuki medan perang untuk membakar semua nafsu mazmumah dan syaitan terkutuk yang sangat jahat mahu merosakkan hubungan kasih cinta hamba dan Tuhan. Nafsu mahu dia yang dituhankan, dipuja, dicinta dan diperturutkan.

Namun kekuatan sembahyang dan majlis dengan Tuhan benar-benar dapat menangkisnya bahkan sampai membuahkan satu pemikiran yang agung,perasaan yang agung dan akhlak yang agung hasil sembahyang. Cinta Tuhan membuahkan cinta sesama manusia hingga kita sanggup mendoakan dan menjaminkan keselamatan bagi seluruh isi langit dan bumi dengan Rahmat dan Keberkatan dari Tuhan.

Sembahyang membuatkan seseorang tidak mungkin lagi mengkhianati seseorang yang lain. Tidak mungkin berkrisis dan berperang. Sembahyanglah satu-satunya kursus yang mampu membuatkan manusia menang terhadap nafsunya dan membawa kasih sayang dan pembelaan untuk manusia.

Sembahyang sungguh hebat, agung dan amat menguntungkan. Sebuah perniagaan yang cukup besar. Sebuak projek yang maha menakjubkan dan sejenis aktiviti yang dicipta Tuhan yang akan membangunkan mental, roh dan fizikal bertaraf dunia dan Akhirat hanya dalam masa yang begitu pendek.

Kalaulah anda tahu erti sembahyang seperti yang Tuhan maksudkan anda tidak akan meninggalkan sembahyang buat selamanya. Bahkan tidak jemu pun kerana rindu cinta, bahagia dan berjaya.

Sembahyang - Mengadap Raja Segala Raja

Sudah menjadi kebiasaan kalau rakyat mengadap raja, raja memanggilnya lebih dahulu mengadapnya.
Sejak dipanggil, belum pun mengadapnya, orang yang dipanggil berbagai-bagai perasaan Rasa cemas, takut , bimbang, risau, fikiran tidak menentu dibuatnya.
Kalau tidak beradab tentulah dimarahnya, kalau tidak pandai mengadap alangkah malunya.
Semakin dekat hari hendak mengadap raja dia semakin cemas, semakin bimbang, semakin risau apa hendak dibuat serba tidak kena.


Mengapa perasaan itu begitu rupa?
Kerana kita tahu hendak bertemu raja, raja itu siapa?
Dia berkuasa dan boleh memarahi kita, boleh meghukum, boleh juga memuji dan redha dengan kita.
Tapi takut dengan raja lebih mengatasi dari segala-galanya.
Itu baru raja dunia, sejenis kita, sama-sama lemah macam kita. Sama-sama dicipta oleh Tuhan kita. Cuma dia raja, berkuasa boleh menghukum kita, datang bimbang dan takut dengannya.
Kalau hendak mengadap Tuhan macam mana sepatutnya? Tuhan adalah Raja segala Raja Raja dunia Akhirat, raja jenis manusia pun Dia cipta.


Hamba mengadap Tuhan, juga Tuhan memanggil hamba-Nya lebih dahulu sebelum mengadap-Nya. Tuhan memanggil melalui azan dan iqamah untuk memberi pengetahuan dan pengisytiharan mengadap-Nya.
Bahkan sebelum diseru setiap hamba sudah tahu sebelum mangadap, mestilah diseru terlebih dahulu.
Kalau benar-benarlah kita kenal siapa Tuhan, kenal kebesaran-Nya, kehebatan-Nya, kemahasucian-Nya, keagungan-Nya, berkuasa-Nya, penglihatan-Nya,pendengaran-Nya, pengetahuan-Nya kehendak-Nya, hukuman-Nya, redha-Nya, kasih sayang-Nya dan lain-lain lagi sifat-sifat-Nya, sebelum diseru kita sepatutnya sudah tidak menentu perasaan.
Setelah diseru melalui azan dan iqamah sepatutnya semakin takut dan cemas persaan.
Semakin dekat hendak bersembahyang semakin bimbang sebenarnya.


Sepatut begitulah kalau kita benar-benar kenal Tuhan. Tapi biasanya tidak begitu, kita tidak terasa apa-apa, macam hendak jumpa kawan sahaja.
Kerana itulah tidak hairan kebanyakan orang bersembahyang sekalipun imam dan ulama tidak memberi kesan kepada jiwa, pada peribadi dan kehidupan.
Umat Islam hari ini tidak memberi kekuatan apa-apa hasil dari sembahyang, sama ada di segi mental mahupun jiwa. Sembahyang umat Islam hari ini tidak mencegah kemungkaran teruatama kemungkaran batin seperti sombong, riyak, ujub, megah, pemarah, dengki, dendam, tamak, bakhil, tidak ada rasa bersama, tidak ada tolak ansur, fikir diri sendiri.


Mengapa terjadi begitu?


Kerana tidak cukup kenal Tuhan, kenal Tuhan yang asasnya sahaja.
Sembahyang pun hanya sekadar tahu syarat, rukun, sah, batal sahaja. Padahal sembahyang adalah ilmu yang global, sembahyang adalah lautan ilmu. Dalam sembahyang terhimpun ilmu aqidah, syariat dan tasawuf. Falsafah sembahyang terlalu tinggi, ilmu yang tersirat, bersifat maknawi dan rohani.


Ilmu sembahyang yang lebih mendalam tidak pernah diajari. Bahkan para ulama pun sudah tidak tahu dan tidak mengerti. Itulah yang menjadi masalah hari ini.
Minda Mujaddid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin