Perkara penting yang perlu diambil perhatian semasa menunaikan sembahyang hendaklah khusyuk. Ini berpandukan apa yang diingatkan oleh baginda Rasulullah SAW kepada Abu Zar:
Ya Abu Zar dua rakaat sembahyang yang dilakukan dengan khusyuk itu lebih baik dari sembahyang
sepanjang malam tetapi dengan hati yang lalai
Ya Abu Zar dua rakaat sembahyang yang dilakukan dengan khusyuk itu lebih baik dari sembahyang
sepanjang malam tetapi dengan hati yang lalai
Foto Oleh Badruddin Ghazali
Sembahyang yang khusyuk bolehlah diertikan
sembahyang yang sempurna lahir dan batin. Ketika
jasad mengadap Allah, hati juga tunduk menyembah
Allah.
Ketika mulut menyebut Allahu Akbar, hati juga
mengaku Allah Maha Besar. Ketika jasad sujud
menghina diri, hati juga menyungkur menghina diri.
Dan ketika mulut memuji mengagungkan Allah dan
berdoa pada Allah, hati juga memuja, merintih dan
karam dalam penyerahan pada Allah.
Telah bertanya Jibril pada Nabi SAW:
Terjemahannya: Khabarkan padaku apa itu ihsan?
Dijawab baginda, Engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihat-Nya. Jika tidak kelihatan,
yakinlah bahawa Dia sentiasa melihat engkau.
Kalaulah dapat dihayati sembahyang itu, sebagaimana
yang dianjurkan di atas, kesannya akan cukup
besar pada diri dan jiwa manusia. Iman akan bertambah
di samping bertambahnya rasa tawakal, syukur,
redha, sabar dan lain-lain sifat mahmudah.
Cukuplah sedikit rakaat sembahyangnya asal
khusyuk daripada banyak sembahyang tetapi lalai.
Sebab perkara yang menjadi matlamat ibadah ialah
membuahkan iman dan akhlak manusia. Kalau
banyak pun rakaatnya tetapi dikerjakan dengan hati
yang lalai, maka bukan sahaja iman dan akhlak tidak
bertambah, malah ia menjadi sia-sia.
Mungkin pahalanya Allah berikan juga, tetapi
banggakah kita kalau perniagaan yang kita buat
hanya mengembalikan modal langsung tidak untung?
Sembahyang yang lalai tidak akan menambahkan
iman dan menguatkan jiwa sebaliknya meletihkan
badan sahaja.
Di Padang Mahsyar nanti, Allah akan memanggil
manusia yang sembahyang untuk diperiksa sembahyangnya.
Waktu itu sembahyang akan dikategorikan
pada lima peringkat:
1. Sembahyang orang jahil.
2. Sembahyang orang lalai.
3. Sembahyang orang yang lalai separuh khusyuk.
4. Sembahyang orang khusyuk.
5. Sembahyang Nabi-Nabi dan Rasul
Sembahyang orang jahil ialah sembahyang yang
dilakukan oleh orang yang tiada ilmu tentang sembahyang.
Dia tidak tahu tentang rukun dan sunat dan
dibuat tanpa peraturan yang telah ditetapkan syariat.
Kerana itu awal-awal lagi sembahyangnya ditolak
malah ia berdosa kerana tidak belajar.
Sembahyang orang lalai ialah sembahyang yang
walaupun sempurna lahirnya tetapi hatinya tidak
hadir langsung dalam sembahyang. Bermacam-macam
perkara yang diingatkan sewaktu berdiri, rukuk,
sujud dan duduk dalam sembahyangnya itu. Dari awal
hingga akhir sembahyangnya sedikit pun tidak mengingati
Allah.
Sembahyang jenis ini diganjarkan dengan dosa
bukan dengan pahala. Allah berfirman:
Terjemahannya: Neraka Wail bagi orang yang
sembahyang. Yang mereka itu lalai dalam sembahyangnya.
(Al Maaun: 4-5)
Sembahyang yang ketiga ialah sembahyang yang
di dalamnya berlaku tarik menarik dengan syaitan.
Maknanya orang itu sentiasa berjaga bila syaitan mula
melalaikannya dari Allah, cepat-cepat dikembalikan
ingatannya pada Allah. Begitulah seterusnya berlakunya
hingga akhir sembahyang. Ada waktu lalai dan
ada waktu khusyuk. Sembahyang ini tidak berdosa
dan tidak juga berpahala. Cuma orang itu dimaafkan.
Sembahyang orang khusyuk ialah sembahyang
orang yang sepanjang sembahyangnya itu penuh
dengan ingatan pada Allah dan pada apa yang dibacakannya
dalam sembahyang.
Orang ini dapat merasakan yang dia sedang
mengadap Allah, maka perhatiannya hanya pada
Allah. Orang ini sembahyangnya bererti janjinya pada
Allah, memohon ampun pada Allah, berdoa pada
Allah, menghina diri pada Allah dan mengagungkan
Allah.
Sembahyang beginilah yang akan menghapuskan
dosa, membaharui ikrar, menguatkan iman, mendekatkan
hati pada Allah, meningkatkan taqwa dan
mengelakkan diri dari perbuatan keji dan mungkar.
Itulah keuntungan di dunia dan di akhirat Allah
menganugerahkan pahala syurga yang penuh kenikmatan.
Sembahyang yang kelima ialah peringkat tertinggi
iaitu sembahyang para Nabi dan Rasul. Mereka ini
luar biasa khusyuknya. Mereka benar-benar nampak
Allah dengan mata hati. Dalam sembahyang mereka
seakan-akan sedang berbual-bual dengan Allah. Sebab
itu mereka tidak pernah jemu dengan sembahyang.
Bagaimana indahnya perasaaan hati orang yang
dapat bertemu kekasihnya, begitulah indahnya perasaan
mereka ini dalam sembahyang.
Salah satu perkara utama yang disukai oleh Rasulullah
SAW ialah sembahyang. “Sembahyang penyejuk
mataku," menurut sabda baginda.
Syurga yang akan Allah anugerahkan pada mereka
ialah syurga tertinggi yang tidak tercapai oleh
orang-orang awam seperti kita.
Jadi tugas kita sekarang ialah memperbaiki sembahyang
di samping membanyakkannya. Untuk itu
kita sekali lagi mesti mujahadah. Dan hanya dengan
mujahadah kita mungkin dapat mempertingkatkan
iman dan membanyakkan amalan soleh. Dan hanya
dengan iman dan amal soleh sajalah kita dapat
membina dan mencantikkan rumah kita di akhirat
nanti.
Minda Mujaddid
sembahyang yang sempurna lahir dan batin. Ketika
jasad mengadap Allah, hati juga tunduk menyembah
Allah.
Ketika mulut menyebut Allahu Akbar, hati juga
mengaku Allah Maha Besar. Ketika jasad sujud
menghina diri, hati juga menyungkur menghina diri.
Dan ketika mulut memuji mengagungkan Allah dan
berdoa pada Allah, hati juga memuja, merintih dan
karam dalam penyerahan pada Allah.
Telah bertanya Jibril pada Nabi SAW:
Terjemahannya: Khabarkan padaku apa itu ihsan?
Dijawab baginda, Engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihat-Nya. Jika tidak kelihatan,
yakinlah bahawa Dia sentiasa melihat engkau.
Kalaulah dapat dihayati sembahyang itu, sebagaimana
yang dianjurkan di atas, kesannya akan cukup
besar pada diri dan jiwa manusia. Iman akan bertambah
di samping bertambahnya rasa tawakal, syukur,
redha, sabar dan lain-lain sifat mahmudah.
Cukuplah sedikit rakaat sembahyangnya asal
khusyuk daripada banyak sembahyang tetapi lalai.
Sebab perkara yang menjadi matlamat ibadah ialah
membuahkan iman dan akhlak manusia. Kalau
banyak pun rakaatnya tetapi dikerjakan dengan hati
yang lalai, maka bukan sahaja iman dan akhlak tidak
bertambah, malah ia menjadi sia-sia.
Mungkin pahalanya Allah berikan juga, tetapi
banggakah kita kalau perniagaan yang kita buat
hanya mengembalikan modal langsung tidak untung?
Sembahyang yang lalai tidak akan menambahkan
iman dan menguatkan jiwa sebaliknya meletihkan
badan sahaja.
Di Padang Mahsyar nanti, Allah akan memanggil
manusia yang sembahyang untuk diperiksa sembahyangnya.
Waktu itu sembahyang akan dikategorikan
pada lima peringkat:
1. Sembahyang orang jahil.
2. Sembahyang orang lalai.
3. Sembahyang orang yang lalai separuh khusyuk.
4. Sembahyang orang khusyuk.
5. Sembahyang Nabi-Nabi dan Rasul
Sembahyang orang jahil ialah sembahyang yang
dilakukan oleh orang yang tiada ilmu tentang sembahyang.
Dia tidak tahu tentang rukun dan sunat dan
dibuat tanpa peraturan yang telah ditetapkan syariat.
Kerana itu awal-awal lagi sembahyangnya ditolak
malah ia berdosa kerana tidak belajar.
Sembahyang orang lalai ialah sembahyang yang
walaupun sempurna lahirnya tetapi hatinya tidak
hadir langsung dalam sembahyang. Bermacam-macam
perkara yang diingatkan sewaktu berdiri, rukuk,
sujud dan duduk dalam sembahyangnya itu. Dari awal
hingga akhir sembahyangnya sedikit pun tidak mengingati
Allah.
Sembahyang jenis ini diganjarkan dengan dosa
bukan dengan pahala. Allah berfirman:
Terjemahannya: Neraka Wail bagi orang yang
sembahyang. Yang mereka itu lalai dalam sembahyangnya.
(Al Maaun: 4-5)
Sembahyang yang ketiga ialah sembahyang yang
di dalamnya berlaku tarik menarik dengan syaitan.
Maknanya orang itu sentiasa berjaga bila syaitan mula
melalaikannya dari Allah, cepat-cepat dikembalikan
ingatannya pada Allah. Begitulah seterusnya berlakunya
hingga akhir sembahyang. Ada waktu lalai dan
ada waktu khusyuk. Sembahyang ini tidak berdosa
dan tidak juga berpahala. Cuma orang itu dimaafkan.
Sembahyang orang khusyuk ialah sembahyang
orang yang sepanjang sembahyangnya itu penuh
dengan ingatan pada Allah dan pada apa yang dibacakannya
dalam sembahyang.
Orang ini dapat merasakan yang dia sedang
mengadap Allah, maka perhatiannya hanya pada
Allah. Orang ini sembahyangnya bererti janjinya pada
Allah, memohon ampun pada Allah, berdoa pada
Allah, menghina diri pada Allah dan mengagungkan
Allah.
Sembahyang beginilah yang akan menghapuskan
dosa, membaharui ikrar, menguatkan iman, mendekatkan
hati pada Allah, meningkatkan taqwa dan
mengelakkan diri dari perbuatan keji dan mungkar.
Itulah keuntungan di dunia dan di akhirat Allah
menganugerahkan pahala syurga yang penuh kenikmatan.
Sembahyang yang kelima ialah peringkat tertinggi
iaitu sembahyang para Nabi dan Rasul. Mereka ini
luar biasa khusyuknya. Mereka benar-benar nampak
Allah dengan mata hati. Dalam sembahyang mereka
seakan-akan sedang berbual-bual dengan Allah. Sebab
itu mereka tidak pernah jemu dengan sembahyang.
Bagaimana indahnya perasaaan hati orang yang
dapat bertemu kekasihnya, begitulah indahnya perasaan
mereka ini dalam sembahyang.
Salah satu perkara utama yang disukai oleh Rasulullah
SAW ialah sembahyang. “Sembahyang penyejuk
mataku," menurut sabda baginda.
Syurga yang akan Allah anugerahkan pada mereka
ialah syurga tertinggi yang tidak tercapai oleh
orang-orang awam seperti kita.
Jadi tugas kita sekarang ialah memperbaiki sembahyang
di samping membanyakkannya. Untuk itu
kita sekali lagi mesti mujahadah. Dan hanya dengan
mujahadah kita mungkin dapat mempertingkatkan
iman dan membanyakkan amalan soleh. Dan hanya
dengan iman dan amal soleh sajalah kita dapat
membina dan mencantikkan rumah kita di akhirat
nanti.
Minda Mujaddid
Tiada ulasan:
Catat Ulasan