Jumaat, 17 Julai 2009

PENTINGNYA MENGETAHUI ZAT, SIFAT DAN PERANAN TUHAN

Terima kasih Tuhan dengan rahmat dan nikmatMu yang besar pada kami, Engkau telah memperkenalkan diri Engkau pada kami melalui Rasulullah SAW dari Al Qur'an. Engkau telah memperkenalkan kepada kami Zat Engkau, sifat-sifat Engkau, peranan-peranan Engkau, melalui wahyu Engkau kepada Rasul Engkau, kepada makhluk terutama manusia. Inilah nikmat paling besar dari Tuhan bagi kami manusia iaitu ciptaan Engkau.

Selawat dan salam bagi Rasulullah SAW. Dengan sebab baginda nikmat yang besar itu sampai pada kami, hingga kami kenal zat Tuhan, kami sifat dan peranan-peranan Tuhan. Oleh itu marilah kita banyakkan selawat kepada Rasulullah SAW yg sudah berjasa kepada kita semua. Dan marilah kita bersyukur kepada Tuhan, nikmat yang besar itu telah dianugerahkanNya kepada kita. Yang mana Tuhan mengenalkan diriNya, zatNya, sifatNya dan perananNya kepada manusia.



Marilah belajar dari Al Qur'an. Kalau kita baca ayat-ayat Al Quran dari awal sampai akhir, hampir setiap surah, kalau tidak di awal, tentu di tengah atau diakhir, walaupun kadang-kadang Tuhan ceritakan mengenai syariat, sejarah, tapi tak lepas Tuhan selitkan untuk mengenalkan diriNya, zatNya, sifatNya dan mengenalkan perananNya. Begitulah dalam Al Quran itu. Apa maksudnya?

Daripada keseluruhan ajaran Islam itu yang paling penting adalah aqidah, mengenal zat Tuhan dengan tepat. Mengenal sifat Tuhan secara tepat. Mengenal peranan-peranan Tuhan secara tepat.


Diantaranya, seperti Tuhan berkata;' Tuhan miliki langit dan bumi. Tuhanlah yang mempergilirkan malam dan siang. Tuhanlah yg menjadikan manusia dari setitis air . Tuhanlah yang menjadikan hidup dan mati. Tuhanlah yang memberi rezeki, menyembuhkan penyakit, Tuhanlah yang menjadi penyelamat, Tuhan yang Maha berkat, Tuhan mematikan dan menghidupkan. Tuhan yang menjadikan segala-galanya. Tuhan yang mendatangkan keselamatan dan bala bencana.' Begitulah seterusnya.

Apa maksud ini semua? Apa yang Tuhan kehendaki?

1. Supaya akidah dan kepercayaan kita kepada Tuhan itu tepat samada pengetahuan tentang zatNya, sifatNya mahupun perananNya. Ini adalah nikmat paling besar. Lebih besar dari dunia dan lebih besar dari Akhirat. Tak ada yang lebih besar lagi dari nikmat ini.
Apa maksud di sebalik mengenal Tuhan secara tepat?

2. Supaya kita takut kepada Tuhan, kita cinta pada Tuhan, supaya kita dapat anggap Tuhan adalah segala-galanya. Tuhan itu penyelamat dunia akhirat, tempat kita menyerahkan nasib di dunia dan di Akhirat.

3. Supaya kita benar-benar merasa Tuhan itu wujud, kita tak boleh hidup tanpa Tuhan, tak boleh selamat tanpa Tuhan, menyerahkan diri kita sepenuhnya pada Tuhan, tidak ada yang berkuasa mutlak melainkanTuhan. Makhluk sekalipun besar kuasanya, tidak satu habuk pun kuasa itu bila dibanding kuasa Tuhan.

4. Kita akan rasa Tuhan itu adalah segala-galanya. Kita akan menyerahkan diri padaNya tanpa berbelah bagi. Kita akan seronok, kuat, beruntung bersama Tuhan.

Itulah tujuan Tuhan kenalkan diriNya dalam setiap surah. Ini adalah nikmat paling besar dari Tuhan samada di dunia atau Akhirat.

Mengenal Tuhan itu nikmat paling besar bagi makhluk.


Minda Guruku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin