Selasa, 8 Disember 2009

Tafsiran Hiburan Yang DiSalah Ertikan.

1) Tafsiran hiburan itu telah lama disalah ertikan dlm kehidupan. Akibatnya kita terseret sama menganggap bila disebut berhibur ianya sesuatu yg melalaikan.

 
2) Rata2 sekarang ini lahirnya hiburan yg bertunjangkan nafsu bukan hiburan yg menjurus ke hati. Hatta bernasyid sekalipun jika tiada 'roh' tetap ianya dikira melalaikan. Tetap ianya hiburan nafsu. Sebab itu kita yg dah mahu pada Islam ini atau dah faham Islam sikit2 ini, turut tersilap tafsir dgn merasakan jika berhibur itu mesti ikut kaedah berhibur spt yg ada sekarang ini.

 
3) Fitrah hati kita yg asalnya bersih telah lama dirosakkan oleh hiburan2 berbentuk menghiburkan nafsu. Lantas bila dikaitkan dgn agama, kita rasa ianya mesti serius, jangan main2.

Hakikatnya hati kita telah lama mati, hingga segala yg dijadikan termasuk syariat2Nya yg sesuai dgn fitrah kita, kita dah rasa tak terhibur. Kita tak rasa itu hiburan. Kita rasa itu biasa2 saja hingga kita pandang bersahaja. Tak rasa apa2. Bagi kita ianya hiburan bila melibatkan perkara2 berbentuk nyanyian atau muzik dsbnya.

 
Andai berhibur itu spt apa yg kita faham sekrg ini...apakah Rasulullah dan para sahabat itu tidak berhibur? Apakah Rasul dan para sahabat bukan manusia biasa yg tak punya fitrah utk berhibur sebab mereka golongan yg sgt2 sibuk memperjuangkan agama tak kira siang malam, tak kenal erti letih dan jemu.

Mana hiburan utk mereka ini semua, kalau Tuhan tak menjadikan segala syariat dan kejadian2Nya utk menghibur mereka yg telah letih berjuang ini? Apakah utk memenuhi fitrah manusia, mereka terpaksa berhibur dgn cara berhiburnya kita sekarang ini yg menjurus kpd kelalaian? Atau setakat mengaji dan bersolat sajakah baru terhibur mereka ini?

 
Kalau gitu, teruk benar agama Islam ni. Rigid, beku, serius abihh. Sebab bila nak berhibur kena dgr lagu2 atau pun setakat nasyid atau baca Al Quran shj. Setakat itu sajakah cara Rasul, para sahabat dan org soleh berhibur. Kalau begitu sempit betullah hiburan dlm Islam.

 
Padahal tak semua manusia itu sama kehendak fitrahnya utk berhibur. Cara terhiburnya fitrah (bukan nafsu) seseorg dgn seseorg lain berbeza. Tak semua org rasa terhibur bila baca Quran. Tak semua orang rasa terhibur bila dgr nasyid dsbnya. Nasyid atau mengaji Quran itu cuma cabang2 hiburan suci antara ribuan hiburan suci dari Tuhan untuk hamba2Nya.

 
Bila kita berfahaman hiburan dalam Islam adalah sedemikian, secara tak langsung kita telah meletakkan Tuhan itu zalim kerana menjadikan agamanya sesuatu yg 'menyakitkan' iaitu untuk mengamalkannya sungguh2 ianya semacam amalan paksaan ke atas kita semua. Sampai begitu sekalikah tujuan Tuhan menurunkan agama Islam ini?


Kalau beginilah fahaman Islam kita...org bukan Islam naik takut nak masuk Islam. Orang Islam yg kurang fahaman Islamnya pun, tak minat atau ragu2 nak dalami Islam. Sebab mereka takut dgn keseriusan agama Islam, di mana tentu akan tercabar fitrah mereka sebagai manusia yg suka pada hiburan.


Antaranya seseorg Islam boleh terfikir spt ini..."Kalau nak warak atau alim abihhlah aku...tak ada hiburan lagi, tak naklah... baik aku jadi seperti sekrg ini...boleh enjoy...tua2 nanti barulah aku serius dgn agama."




Hakikat sebenarnya bila disebut Hiburan, ianya ialah sesuatu yg menyenangkan dan membahagiakan fitrah atau roh atau jiwa murni kita. Bukan hiburan yg menyenangkan dan membahgiakan nafsu spt hiburan yg ada hari ini. Iaitu hiburan yg membuatkan kita lupa Tuhan, seronoknya sekejap saja. Hiburan dlm konteks Islam ialah hiburan hakiki, hiburan hati yg berpanjangan yg tidak kunjung padam sebab hati/fitrah kita yg terhibur bukan nafsu kita yg terhibur.

 
Orang mukmin itu hatinya sangat2 terhibur melalui kerja2 Tuhan. Terhiburnya org yg benar2 mukmin adalah lebih 'jauh' bukan setakat terhibur melalui ibadah semata2.

Berhibur dlm Islam bukan mempermainkan agamanya. Terhibur dgn kerja2 Tuhan bukan bermakna kita tak serius dgnNya ttp sebaliknya mengperhebatkan lagi rasa kehambaan kita padaNya. Terhiburnya hati secara hakiki akan menguatkan jiwa utk lebih serius berjuang menegakkan agamaNya dlm diri dan masyarakat.


Untuk check Level di mana matinya hati kita....lihatlah setakat mana terhiburnya hati kita bila kita lihat kerja2 Tuhan samada berbentuk baik atau ujian. Orang yg tahap imannya tinggi, mehnah atau ujian dari Tuhan pun dia anggap hiburan sebab dia rasa Tuhan beri perhatian padanya.

Apakah mengikuti syariatnya dgn sungguh2 dgn perasaan bahagia dianggap mempermainkan agamanya? Selagi kita merasakan demikian selagi itulah kita termasuk golongan orang yg masih susah utk berbuat taat dan meninggalkan larangannya. Ataupun kita masih termasuk golongan org yg masih terlalu sakit ketika bermujahadah utk menjadi seorg mukmin. Kita hanya dapat mengikuti syariatnya secara paksa2 lagi bukan dgn senang hati mengamalkannya.

 
Sebab itu terkadang hendak membezakan antara mana satu hiburan hati (hakiki) atau mana satu hiburan nafsu pun, kita dah tak tahu nak beza. Sebab itu kita pukul rata istilah hiburan itu tidak sesuai digunakan.

Hakikatnya syariat Tuhan jika difahami ianya sesuatu yg menghiburkan samada yg sesuai dgn fitrah kita atau tidak. Mana2 syariat yg kita rasa tak sesuai dgn fitrah sebenarnya bukan fitrah kita yg merasakan demikian tetapi nafsulah yg merasakannya tidak sesuai. Oleh kerana kita jahil tak berilmu kita anggap, rasa yg tak sesuai itu dtg dari fitrah kita padahal ianya dtg dari nafsu dan akal kita yg tak terdidik.

Bukankah syariat dibuat utk kemanfaatan manusia? Membuatkan manusia bahagia zahir dan batin, selamat dunia akhirat?



Melainkan jika merasakan perit nak taat dan patuh pada syariat. Sebab itulah kenapa kita rasa agama itu sesuatu yg serius, tak boleh buat main, apatah lagi nak rasa ianya sesuatu yg menghiburkan... Padahal jika benar2 dpt merasakan indahnya mengamalkan syariat Tuhan. Di situlah hakikat hiburan yg cukup membahagiakan. Jauh lagilah utk kita merasakan dan menghayati hidup berTuhan kalau masih di level seperti ini.

Rasulullah saw sendiri bersolat hingga bengkak2 kaki, kenapa??...sebab itukan hiburan bagi baginda. Dan bila Saidina Umar pula pernah ditanya, ..."Apakah yg tinggal lagi pada mu wahai Umar...beliau menjawab "Cukuplah Allah dan Rasul bagiku"...

Bukankah contoh di atas, buktinya Tuhan itu Penghibur Agung. Kenapa tak kaji sejarah bagaimana Rasul dan para sahabat berhibur?



2 ulasan:

  1. pelik.
    lagu mawwadah sangat jarang diberi perhatian padahal jika dibandingkan lirik mawwadah lebih menyentuh nurani dan menginsafkan dari lirik-lirik cinta inteam.

    kenapa eh?

    salam ukhuwah.
    sekadar bertanya

    BalasPadam
  2. begitulah watak akhir zaman.. selamat berjuang ya ustaz, semoga dalam pimpinan selalu..

    BalasPadam

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin