Jumaat, 4 Disember 2009

Ilmu Yang Tidak Diamalkan

Firman Allah :




Maksudnya:''Sungguh besar kemurkaan Allah kepada mereka yang mengatakan (ilmu) tetapi tidak mengamalkan.'' (As-Saff:3)




Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:



Foto : yimss sindhu




''Orang berilmu yang tidak mengamalkan ilmunya, akan diazab Allah 500 tahun lebih dahulu dari penyembah berhala.''









Jarang orang menganggap dirinya berdosa bila tidak mengamalkan ilmu yang pernah dipelajarinya terutamanya ilmu-ilmu fardhu 'ain, ilmu-ilmu baiki diri. Padahal ilmu-ilmu yang kita pelajari yang tidak kita amalkan, atau tidak berniat untuk mengamalkannya, itu adalah satu dosa juga.



Berpandu dari Al Quran dan Hadis di atas jelaslah satu dosa yang nyata bagi orang yang tidak mengamalkan ilmunya. Sepatutnya kita selalu berdoa dan merintih kepada Allah agar kita dilindungi dari ilmu-ilmu yang tidak bermanfaat dan tidak diamalkan.





Kadangkala terjadi pembaziran masa dan tenaga dalam menuntut ilmu. Ilmu-ilmu fardhu ain dan baiki diri tidak sungguh-sungguh dituntut sehingga ilmu fardhu ain tidak cukup. Manakala ilmu-ilmu yang berkaitan dengan kehidupan di dunia seperti matematik, ekonomi , bilologi, kimia dan lain-lain walaupun tidak salah mempelajarinya tetapi dipelajari sampai berlebih-lebih.



Ertinya berlaku pembaziran dalam ilmu-ilmu yang berkaitan dengan pekerjaan di dunia. Padahal membazir adalah kawan syaitan. Inilah yang terjadi di dalam sistem pendidikan di dunia sekarang ini. Ilmu yang diterapkan dalam pekerjaan professional seorang sarjana maksima hanya 10% dari ilmu-ilmu professional yang dia pelajari di bangku sekolah atau universiti.



Firman Allah:



Maksudnya: ''Dan janganlah kamu membazir. Bahawasanya orang-orang yang membazir itu adalah daripada golongan syaitan dan syaitan itu sangat kufur pada Tuhan.' ( Al Isra':26-27)



Ya Allah! aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu yang tidak diamalkan



Aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu untuk kemegahan



Tuhan! Ilmu itu adalah cahaya penyuluh kehidupan. Jangan pula kehidupan orang lain tersuluh, kehidupanku kegelapan



Tuhan! Aku memohon kepada-Mu, jangan ilmu itu menjadi beban.Di Akhirat kelak menjadi hujah dan saksi mengapa aku tidak mengamalkan.



Ya Allah, aku memohon kepada-Mu. Bertambah ilmu, bertambah amalan, jangan sampai usahaku, orang lain selamat, aku tidak. Biarlah usahaku itu, selamat dan menyelamatkan.





Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu untuk mujadalah, bukan membantuku untuk beribadah dan bertaqwa.



Tuhan! Aku berlindung dengan-Mu jangan sampai ilmuku melaknatku semula kerana bermegah-megah dan tidak mengamalkan. Jadikanlah aku bertambah ilmu, bertambah dekat dengan Tuhan, bertambah ilmu bertambah ibadah dan amalan.



Tuhan! jadikanlah ilmuku syafaatkan aku di Akhirat kelak, bukan melaknat aku.



Ya Allah! jadikanlah ilmu boleh memimpin diri dan orang lain. Boleh menyuluh kehidupanku dan kehidupan orang. Mampu menyuluh hatiku dan menyuluh hati orang. Seterusnya jadikanlah ilmuku sentiasa memberi manfaat dan syafaat. Amin.

1 ulasan:

  1. Sangat bermanfaat sekali, terima kasih sudah di ingatkan

    best regard
    zuqi

    BalasPadam

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin