Orang yang menyandarkan dirinya kepada Al Quran dan
Al Hadis boleh dikategorikan kepada beberapa bahagian
atau golongan.
Al Hadis boleh dikategorikan kepada beberapa bahagian
atau golongan.
1. PAKAR KEDUA-DUANYA
Orang yang benar-benar belajar tentang Al Quran dan Al Hadis
serta pakar dengan kedua-duanya. Golongan ini yakin dengan
Al Quran dan Al Hadis. Amalan, perbuatan, perjuangan dan
akhlak mereka benar-benar mencerminkan Al Quran dan Al
Hadis itu. Kalau diminta dalil-dalil atau nas-nasnya dari sumber
keduanya, apa yang mereka lakukan dan laksanakan atau apa
sahaja yang ditanyakan, nescaya mereka dapat mendatangkan
dalil-dalilnya. Golongan ini sangat sedikit di akhir zaman ini.
Mencari mereka ibarat mencari gagak putih atau hendak mencari
belerang merah.
Golongan ini adalah manusia luar biasa. Golongan ini kalau
ada orang yang suka, terlalu suka dan kasih tetapi ramai yang
benci terhadap mereka. Yang benci terlalu benci pula.
2. PELAJARINYA TAPI LEMAH MUJAHADAH
Golongan ini benar-benar mempelajari Al Quran dan Al Hadis
tetapi lemah bermujahadah. Mereka mempelajari Al Quran dan
Al Hadis hingga mereka pakar di bidang ini. Apa yang mereka
pelajari itu memang mereka yakini. Namun kerana lemah
mujahadah melawan nafsu mereka, maka tindak-tanduk dan
akhlak mereka tidak semua mencerminkan Al Quran dan Al
Hadis. Mereka sedar akan hal ini. Mereka mengaku lemah dalam
mengamalkannya.
Namun kalau ada orang yang bertanya mengenai sesuatu
masalah, mereka tetap menjawab berdasarkan Al Quran dan Al
Hadis. Kerana ilmu itu mereka miliki, mereka tetap bercakap
benar sekalipun lemah melaksanakannya. Mereka tetap berasa
sedih dan selalu bersedih dengan kelemahan-kelemahan mereka.
Golongan ini terpulanglah kepada Allah.
Allah telah berfirman:
Maksudnya: “Allah mengampuni sesiapa yang Dia
kehendaki dan mengazab sesiapa yang Dia kehendaki.” (Al
Baqarah: 284)
Allah telah berfirman:
Maksudnya: “Allah mengampuni sesiapa yang Dia
kehendaki dan mengazab sesiapa yang Dia kehendaki.” (Al
Baqarah: 284)
3. BELAJAR ATAS DASAR ILMU
Golongan ini golongan yang mempelajari Al Quran dan Al Hadis
atas dasar ilmu. Mereka minat dengan ilmu ini atas dasar mental
exercise. Apakah ia satu kebenaran atau tempat rujuk yang sebaik-
baiknya, mereka tidak dipersoalkan. Yang penting pada
mereka ialah ilmu daripada dua sumber itu. Mungkin juga
mereka mempelajarinya kerana untuk mencari keuntungan
dunia atau mencari populariti.
Dalam segi mengamalkan di dalam kehidupan seharian,
mereka tidak pun mempersoal apakah selari atau tidak. Itu tidak
penting bagi mereka. Itu bukan matlamat mereka. Pada mereka
yang penting ilmunya itu. Mereka ini golongan yang diragui
keislaman mereka.
4. BELAJAR, YAKIN TAPI TIDAK MINAT
Golongan ini mempelajari Al Quran dan Al Hadis seperti golongan
yang ketiga. Sikap, amalan mereka juga sama. Cuma
bezanya ia tetap yakin ilmu daripada kedua sumber ini adalah
satu kebenaran dan tempat rujuk. Namun untuk mengamalkannya,
mereka tidak berminat. Mungkin mereka merasakan
tidak menguntungkan, atau bimbang tidak mendapat kejayaan,
merasa malu atau rendah diri untuk mengamalkan. Mereka itu
adalah golongan yang fasik atau golongan yang menzalimi diri
sendiri. Golongan ini agak ramai juga.
5. MENGAKU MENGAMALKANNYA
Golongan ini mengaku mengamalkan Al Quran dan Al Hadis
tetapi mereka tidak mampu untuk terus merujuk kepada kedua dua
sumber itu kecuali sedikit kerana mereka tidak benar-benar
mempelajari Al Quran dan Al Hadis dengan sempurna atau
mendalam. Amal ibadah dan tindak-tanduk mereka lebih merujuk
kepada pendapat ulama atau mazhab-mazhab di dalam
Islam atau merujuk kepada kitab-kitab karangan para ulama.
Mereka yakin ulama atau mazhab yang menjadi ikutan dan
tempat rujuknya itu tentulah merujuk kepada Al Quran dan
Sunnah. Mereka kalau ditanya lebih boleh menjawab dengan
memberikan pendapat-pendapat ulama atau mengeluarkan
fatwa-fatwa mazhab daripada nas-nas atau dalil-dalil Al Quran
dan Al Hadis.
Walaupun begitu, mereka bersungguh-sungguh dalam mengamalkannya.
Mereka ini dianggap golongan muqallidin atau
golongan orang yang bertaqlid. Ulama berpendapat bahawa jika
dari sudut ilmu fekah, seseorang itu dibolehkan bertaqlid kerana
tidak semua umat Islam mampu untuk mendalami ilmu Al
Quran dan Al Hadis hingga bertaraf pakar, hingga mampu berdiri
sendiri tanpa bersandar dengan orang lain. Dengan kata kata
yang lain tidak mungkin semua umat Islam mampu menjadi
mujtahid.
6. MENDENGAR DARI JAUH
Golongan ini golongan umat Islam yang hanya mendengar dengar
tentang Islam dari jauh, mendengar melalui ceramah
umum atau mengikut orang ramai. Mereka ini bersandar kepada
ulama pun tidak, jauh sekalilah terus kepada Al Quran dan Al
Hadis. Namun mereka tetap mengaku, Islam yang diamalkan
oleh mereka mengikut Al Quran dan Hadis kerana mereka tahu
sumber ajaran Islam itu adalah dari Al Quran dan Hadis. Tentulah
apa yang diamalkan oleh masyarakat bersumberkan Al
Quran dan Al Hadis.
Golongan ini golongan umat Islam yang hanya mendengar dengar
tentang Islam dari jauh, mendengar melalui ceramah
umum atau mengikut orang ramai. Mereka ini bersandar kepada
ulama pun tidak, jauh sekalilah terus kepada Al Quran dan Al
Hadis. Namun mereka tetap mengaku, Islam yang diamalkan
oleh mereka mengikut Al Quran dan Hadis kerana mereka tahu
sumber ajaran Islam itu adalah dari Al Quran dan Hadis. Tentulah
apa yang diamalkan oleh masyarakat bersumberkan Al
Quran dan Al Hadis.
Golongan ini adalah bilangan yang majoriti atau bilangan
yang teramai hari ini. Dengan kata-kata lain mereka mengamalkan
Islam dengan secara tradisi tanpa mengetahui di mana
sumber ambilannya. Mereka hanya mengikut apa yang mereka
lihat. Kalau ada belajar pun sedikit sangat. Bahkan ada di antara
mereka, fardhu ain pun belum selesai. Golongan ini benar-benar
mengamalkan Islam secara jahil, secara melihat-lihat dan dengar dengar
semata-mata tanpa ada kitab tempat rujuk. Mereka ini
adalah golongan fasik atau ‘asi secara tidak sedar. Kebanyakan
mereka mati di dalam derhaka.
7. MENGKAJI SEBAGAI ILMU SEMATA-MATA
Golongan ini suka mengkaji Al Quran dan Al Hadis atau As
Sunnah sebagai ilmu, bukan mereka beriman kepadanya. Bahkan
mereka pun tidak minat menganut Islam. Pada mereka,
Islam yang bersumberkan Al Quran dan Al Hadis itu hanya
sebagai bahan kajian. Setakat mengetahui ilmu untuk dibandingkan
atau dijadikan perbandingan dengan agama atau ajaran ajaran
ideologi yang lain.
Mereka ini ada yang belajar dengan tujuan untuk merosakkan
ajaran Islam itu dengan cara mengubah atau menambah, membuang
dan menokok serta menyelewengkan fakta-fakta serta
huraian untuk mengelirukan umat Islam yang jahil. Mereka juga
bertujuan untuk menakut-nakutkan orang di luar Islam agar
mereka jangan menganut agama Islam. Mereka itu terdiri daripada
sebahagian orang Kristian dan sebahagian orang Yahudi,
juga golongan free thinker. Puak ini dipanggil golongan orientalis.
Mereka belajar dengan tujuan hendak merosakkan ajaran
Islam. Yang mereka harapkan sangat adalah agar umat Islam
dapat pendidikan Barat tetapi jahil dengan ajaran Islam. Dengan
usaha mereka itu telah ramai cerdik pandai di kalangan umat
Islam yang berpendidikan Barat, dapat dipengaruhi oleh mereka.
Mereka itu sebahagian besarnya berkuasa dan mempunyai kedudukan
yang tinggi di negara mereka. Sama ada di bidang politik,
ekonomi, pendidikan dan lain-lain.
Berdasarkan huraian ini, nyatalah bahawa tidak semestinya
seseorang yang mahir serta pakar Al Quran dan Al Hadis menggambarkan
peribadi Al Quran dan Al Hadis. Begitu juga ada
orang yang boleh berhujah dengan Al Quran dan Hadis, mampu
menulis hebat kertas kerjanya, pandai bercakap, hujah-hujahnya
cukup kuat kerana berlandaskan Al Quran, Al Hadis dan As
Sunnah. Walaupun demikian, tidak semestinya kehidupannya,
rumah tangganya, sikap dan akhlaknya, pergaulannya, perjuangannya
dan cita-citanya mencerminkan Al Quran dan As
Sunnah.
Bahkan zaman sekarang ini berdasarkan penglihatan saya
yang telah menjelajah dunia, khususnya di negara-negara umat
Islam, kebanyakan mereka yang pakar Al Quran dan As Sunnah
lebih bermotifkan mental exercise dan glamour daripada mengamalkan
dan memperjuangkannya.
Lantaran itulah orang ramai tidak pula ingin hendak menjadikan
mereka itu ikutan. Orang ramai sekadar rasa kagum
dengan ilmu mereka kerana pandai dan mahirnya mereka membawa
nas-nas Al Quran dan mendatangkan Hadis dengan sanad sanad
serta perawi-perawinya sekali.
Minda Guruku
Tiada ulasan:
Catat Ulasan