Jumaat, 28 Ogos 2009

Antara 2 Kemasyuran


Berbagai-bagai cara orang boleh masyhur dan dikenali ramai. Ada yang masyhur kerana sikap hidup dan ada yang masyhur kerana diusahakan . Nabi Adam dan Siti Hawa terkenal kerana merupakan manusia yang terawal dijadikan Allah di kalangan umat manusia. Syaitan termasyhur kerana sikap sombong dan angkuhnya yang tidak mahu sujud pada Nabi Adam apabila disuruh oleh Allah S.W.T. Habil dan Qabil pula termasyhur kerana mencatit peristiwa pembunuhan yang terawal dl kalangan umat manusia.

Begitu juga Nabi dan Rasul a.s yang mulia (khususnya 25 orang rasul terutamanya Rasul yang bergelar Ulul Azmi) terkenal kerana kepatuhan kepada Allah serta kesabaran dalam memikul tugas untuk memimpin umat pada jalan yang lurus. Mereka sabar berhadapan dengan telatah umatnya yang berbagai-bagai ragam itu. Firaun dan Namrud pula terkenal kerana angkuh dan sombong kepada manusia dan kepada Allah lantas mengaku dirinya sebagai Tuhan. Haman, Qarun, Abu Jahal serta Abu Lahab pun terkenal kerana kedegilan mereka dalam menerima ajakan Rasul yang diutuskan kepada mereka. Bahkan mereka berusaha untuk menghalang gerakan rasul-rasul tersebut.

Dari kacamata syariat, sifat suka masyhur merupakan sifat terkeji (iaitu mazmumah) apabila kemasyhuran itu benar-benar dicari dan tamak untuk diperolehinya. Kalau kemasyhuran itu semata-mata merupakan kurnia dari Allah S.W.T tanpa usaha untuk memperolehinya, tidaklah tercela. Kurniaan ini hanyalah untuk orang-orang yang beriman. Bagaimana sikap orang-orang beriman ini sehingga mereka layak menerima anugerah dari Allah?

Sesungguhnya mereka adalah golongan yang bekerja dan berusaha semata-mata kerana Allah. Redha Allah yang mereka tuntut. Pangkah, darjat, kemasyhuran bukan jadi matlamat mereka. Mereka memiliki sebuah hati yang ikhlas untuk Allah. Mereka tahu ke arah mana tujuan mereka hidup. Dunia hanya sementara. Akhirat adalah kampung mereka yang kekal dan abadi.

Selagi mereka di dunia, mereka akan terus bekerja, berusaha, beribadah sesuai dengan peranan mereka sebagai duta Allah di dunia ini. Allah menyuruh mereka menyampaikan risalah Tauhid sebagai pewaris kepada para Rasul dan Nabi. Mereka adalah golongan yang memelihara dan mempastikan agar kalimah Allah diagung-­agungkan, perintah Allah dijunjung serta ditaati dan larangan Allah dihindari.

Tidak hairanlah kalau Allah memberi mereka keutamaan di dunia lagi. Di akhirat sudah pasti akan Allah beri lagi habuan-habuan yang berupa nikmat-nikmat yang kekal abadi. Keutamaan dunia yang jelas diperolehi oieh orang-orang yang ikhlas ini adalah dihormati oieh semua lapisan masyarakat. Mereka juga disegani oleh kawan dan lawan. Mereka tidak terliur akan kemasyhuran, tetapi mereka terkenal dalam masyarakat. Sedangkan ganjaran di akhirat yang bakal mereka terima adalah seperti firman Allah:


Itulah perumpamaan akhirat, yang Allah sediakan untuk orang-orang yang tidak menginginkan ketinggian (pangkat atau nama) diatas bumi dan tidak pula membuat kerosakan. (- Surah Al ~Qashash : 83)


Amat jauh beza sikap orang beriman jika dibandingkan dengan orang yang tipis iman atau yang tiada iman langsung. Mereka mengejar dunia. Mereka mengumpulkan harta. Mereka perlengkapkan diri dengan kemewahan. Mereka mencari kemasyhuran. Tetapi tanpa mereka sedari semua yang mereka kejar itu akan memusnahkan diri mereka sendiri. Cuba kita singkap kembali sejarah dunia.
Hitler masyhur sebagai pemerintah dengan fahaman Nazinya. Dia dikagumi tetapi dibenci dan tidak dihormati sehingga ia ditembak mati oleh musuh-musuhnya. Marilyn Monroe, seorang yang jelita dan kaya-raya masih berasa tidak puas hati dengan kehidupannya. Dia hidup dalam resah gelisah. Kekayaan, kemasyhuran, telah meragut kebahagiaannya hingga sanggup ia membunuh diri dengan menelan pil tidur.

Mereka sanggup berbuat apa sahaja asalkan mereka dapat kemewahan dan kemasyhuran dalam hidup. Orang-orang kafir memang sudah jelaslah perbuatan mereka itu melanggar syariat. Tetapi sayangnya umat Islam juga terikut-ikut dengan cara hidup (millah) mereka. itupun umat Islam tidak sedar mereka sedang ditertawa­kan oleh musuh-musuh Islam kerana dalam kecerdikkan yang diiktiraf oleh sijil-sijil yang berjela-jela sebenarnya mereka telah ditipu. Musuh-musuh Islam berjaya mengalihkan pegangan beragama umat Islam kepada kehancuran akidah.

Bila umat Islam sudah longgar sikap cinta pada agama Islam, maka tidak hairanlah kalau kita lihat mereka bergaul bebas, dedah aurat, terlibat dengan rasuah dan riba, sama seperti orang­ orang kafir. Mereka tidak sedar dengan sebab mereka tidak mahu mengikat diri mereka dengan hukum-hakam Allah, maka keindahan, kehebatan Islam sudah tercemar.

Tidak hairanlah bila isu purdah timbul suatu ketika dulu, bukan sahaja umat Islam membenci orang-orang berpurdah, bahkan sebenarnya tanpa mereka sedari mereka telah memberi peluang kepada orang-orang kafir supaya turut menghina orang-orang berpurdah. Kalau kita tanyakan pengalaman orang-orang yang berpurdah ketika itu, mereka akan berkata, "Kami telah dimarah, dicaci, diusik bukan sahaja oleh orang-orang Islam tetapi termasuk juga orang kafir. Ini menunjukkan betapa syariat Islam telah dihinakan sekarang ini. Orang bukan lslam sudah hilang gerun dan rasa hebat terhadap Islam kerana umat Islam sendiri sudah tidak mahu mengamalkan Islam bahkan mereka turut menghina seperti orang-orang kafir itu.

Begitulah manusia sekarang dalam mengejar kemasyhuran. Mereka sanggup mati seperti seorang "stunt-man" kerana ingin masyhur. Tetapi mereka takut untuk mati demi mempertahankan syiar Allah, atau takut periuk nasi tergugat. Namun ada yang takut mati kerana persiapan untuk berhadapan dengan Allah tidak cukup. Ada yang takut mati kerana hati sudah terikat dengan dunia. Maklumlah bukan mudah untuk tinggalkan rumah banglo, kereta Mercedes, rumah sewa, kelengkapan rumah yang "up­dated", cucu~cicit, anak
menantu dan sebagainya. Bila mati harta tidak ikut ke kubur, orang yang disayangi tidak ikut masuk kubur.

Pada ketika itu, hanya amal taqwa yang akan membantu. Hanya kain putih pembalut tubuh. Bukan lagi baju-baju indah dan mahal, intan ­berlian, emas pertama, bintang-bintang kehormatan, pangkat dan darjat. Semuanya tinggal walaupun selama ni kita bersengkang mata kerana mengejar itu semua. Bahkan ada yang menyangka mati itu milik orang-orang tua sahaja Orang muda tidak mati. Firman Allah S.W.T:

Barang siapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya nescaya Kami berikan pada mereka balasan pekerjaan mereka didunia dengan sempurna dan mereka didunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperolehi (nikmat) diakhirat kecuali neraka dan lenyaplah diakhirat itu apa yang telah mereka usahakan didunia dan sia-sialah terhadap apa yang mereka kerjakan.

Maksudnya, apa yang mereka usahakan di dunia itu tidak ada pahalanya di akhirat nanti. Sebenamya di samping mengejar kemayhuran, ada penyakit sampingan yang timbul darinya. Bila sudah masyhur, hati mula berbunga. Jadilah mereka seperti burung merak yang sombong dan bangga dengan kecantikan dirinya. Kita rasa bangga kalau kita dikenali. Nama pula sentiasa disebut dari bibir ke bibir. Orang yang mengejar dunia, sudah tentulah jelas salahnya. Tetapi orang-orang yang melakukan kerja-kerja yang zahirnya keakhiratan juga boleh tertipu. Bagaimana? Mereka berdakwah , ceramah sana-sini, orang dengar kata-kata nasihatnya hingga mengalirkan air mata kesedaran, hatinya sudah bangga dan puas . Ia berpuas hati dapat memberi kesedaran pada masyarakat tetapi hakikatnya taufik dan hidayah itu adalah dari Allah S.W.T.

Kadang-kadang belum pun keluar dewan ceramah. Baru turun dari pentas ceramah, hati sudah berbunga dengan riak, ujub (hairan diri}, takabbur dan sebagainya.

Begitu juga dengan penulis yang berdakwah dengan penanya. Mereka bangga dengan hasil tulisan mereka. Hati mereka berbunga bila hasil tulisan mereka keluar dalam media massa dengan nama yang terpampang. Bila nama naik, tentu orang akan baca hasil tulisan tersebut. Maka pujian pun datang menggunung. Hanyutlah penulis dalam lautan pujian dan kemasyhuran melalui penanya.

Berbeza dengan seorang penulis yang bertaqwa. Dijadikan penanya sebagai senjata untuk berdakwah. Semakin banyak ia menulis semakin dekat hatinya dengan Allah. Bertambah gerun hatinya pada Allah. Takut-takut kalau hanya pandai menulis tetapi tidak melaksanakan apa yang ditulis. Kadang-kadang penulis diuji Allah untuk menilai sejauh mana ketakwaan hamba-Nya ini. Terujilah penulis dengan hasil tulisannya. Ka1au bahan tulisannya keluar di dada media massa, hatinya berdebar-debar, mulutnya banyak beristighfar. Kalau ada bahan untuk menulis, ia berfikir banyak kali sebelum menulis. Terasa berat dan takut unfuk menulis. Ia takut akan pandangan Allah padanya. Takut tidak terbuat apa yang ditulis.

Golongan pendakwah mahupun penulis takut diri mereka menjadi seperti petani yang menanam pokok. Hasi1 buah-buahannya dinikmati oleh orang lain. Sedangkan dirinya tidak dapat manfaat apa-apa, akibat dari tidak ikhlas dalam berdakwah secara lisan atau tulisan.Lihatlah betapa musuh-musuh lahir dan batin yang sentiasa melancarkan peperangan pada diri anak-anak Adam. Syaitan memang pandai menipu. Tetapi hanya hamba Allah yang ikhlas sahaja yang tidak tertipu.

Banyaklah lagi contoh-contoh ibadah-ibadah yang zahirnya untuk akhirat tetapi telah jadi sampah dunia. Sebab itu sifat suka akan kemasyhuran tergolong dalam kategori sifat-sifat yang tercela.Kalau kita sebagai pemimpin yang banyak terlibat dengan masyarakat, kita tidak dapat mengelakkan diri dari menjadi masyhur. Biarlah masyarakat yang menilai. Tetapi hati kita kena jaga. Agar amal ibadah kita diterima Allah sebagai amal yang ikhlas untukNya.

Oleh itu berhati-hatilah dalam kita bertindak. Kadangkala kita tidak sedar kita cuba menarik perhatian orang lain kepada kita. Itu adalah sekecil-kecil sifat ingin masyhur. Yang penting jaga hubungan kita dengan Allah.Agar apa yang kita lakukan itu bukan bertujuan mencari kemasyhuran atau pun atas kepentingan duniawi apatah lagi atas kepentingan peribadi tetapi anggaplah sebagai mempertingkatkan ketaqwaan pada Illahi dalam hubungan sesama manusia . Yakni hubungan Habluminallah dan habluminanas.


Dari Abu Huzaifah (Minda Global)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin