Isnin, 12 Oktober 2009

Mati dan Hidup



Dalam Al Quran , Tuhan ada berkata:

"Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji manusia , siapa
di kalangan mereka itu yang baik amalannya."

(Surah Al Mulk:2)


Dalam ayat ini ada 2 perkara yang ditekankan:

1. Tuhan jadikan mati dan hidup

2. Untuk uji manusia itu siapakah yang baik amalannya






1. TUHAN JADIKAN MATI DAN HIDUP

Kalaulah kita yang sebut ayat ini, bukan Tuhan yang menyebutnya ,

tentu kita berfikir secara logik akal, kita akan sebut hidup dahulu

baru mati. Memang kenyataannya kita hidup dahulu baru mati. Tapi

Tuhan sebut mati dahulu baru sebut hidup. Tuhan tidak sesuka hati

menyebut, walaupun satu huruf ada maksud dan hikmah, ada nilai yang

besar di sisi Tuhan. Kalau secara logik akal tentu kita berfikir

yang mana dahulu, hidup atau mati. Tidak kira yang mana dahulu,

Tuhan tidak begitu. Satu huruf pun yang Tuhan sebut ada maksud,

tidak secara suka-suka.


Mengapakah Tuhan menyebut mati dahulu dan tidak memilih hidup

dahulu baru mati. Ini menunjukkan Tuhan hendak tarik perhatian

manusia supaya kita pandang besar mati, lebih daripada soal hidup.

Mengapa? Sebab hidup di dunia sementara. Hidup di Akhirat selama-

lamanya kekal abadi. Hidup di dunia, sudahlah tidak lama, masa yang

ada pun hanya sekejap sangat. Cuba kita analisa tempoh hidup kita di

dunia. Kita tidak fikirlah bagi yang mati dalam kandungan, bayi,

kehendak-kehendak dan sebelum baligh, itu tidak ada erti apa-apa.

 
Kehidupan seorang manusia itu sejak dari lahir sahaja hingga

menjelang baligh itu tidak ada erti apa-apa. Sebab masa itu, manusia

tidak ada kebebasan, hidupnya yang betul-betul berganting pada ibu

dan ayahnya. Sebahagian masa kita sedar, sebahagiannya tidak. Sejak

waktu bayi sampai umur 5 tahun kita tidak sedar. dari 5 tahun hingga

baligh baru sedar, itupun tidak indah keadaannya terkongkong oleh
ibu dan ayah. Masa yang kita hendak ambil kira ialah sejak mula

baligh, secara puratanya umur 12 tahun. Kita kira dari umur kita 12

tahun, sebelum itu kita tidak kira, paling lama berapa tahun manusia

hidup? Katalah 100 tahun - 12 tahun=88 tahun. Katalah dari umur 80 -

100 tahun dah nyanyuk, 20 tahun itu sudah tidak dikira. Kita tolak

lagi 88 - 20, jadi tinggal 68 tahun sahaja. Hidup selama 68 tahun

itu pun jarang dapat, mungkin dalam 100 orang, seorang sahaja, tapi

hitung panjang manusia hidup dalam 40 - 50 tahun sahaja masa prime,

jadi kita hendak bahaskan masa yang 50 tahun ini.


Di sini Tuhan hendak mengambil perhatian kita supaya besarkan

Akhirat. Walaupun kita hidup istimewa, sejak lahir sahaja sudah

berada dalam istana, 50 tahun dalam istana. Nampak hebatlah, rumah

besar, makan besar, pangkat besar dan dibesar-besarkan orang. Kalau

dalam 50 tahun ini, kita tidak ikut disiplin Tuhan, dalam masa diuji

oleh Tuhan 50 tahun hidup istimewa, lepas itu kena hidup dalam

Neraka selama-lamanya. Bila kita gagal berhadapan dengan ujian

Tuhan, walaupun hidup istimewa, tapi kita akan berhadapan dengan 4

penderitaan.



1. Penderitaan sewaktu mati.


Mati itu kita tidak boleh ukur pada pandangan lahir semata-mata.

Kalau diukur secara lahir, kadangkala orang berkata : " si polan itu

nampaknya senang matinya, bagus matinya, nampak elok sahaja, mudah

sahaja." Itu kata kita yang menilai lahirnya sahaja sedangkan di

waktu itu dia sudah berada di alam lain, bukan di alam kita.

Penderitaan yang dihadapi oleh orang yang hendak mati bukan kita

tahu. Rasul SAW pernah berkata bahawa orang yang mati dalam

penderitaan itu ada tanda-tandanya, di antaranya ialah:


a) mata terbeliak


b) telinga kembang


c) berbunyi macam kerbau



Itulah di antara ciri-ciri orang yang mati di dalam azab. Jadi orang

yang gagal ujian Tuhan walau dia raja sekalipun, hidup senang,

dilayan istimewa, tidak pernah susah hanya sekitar 50 tahun, tapi

selepas itu tetap tidak akan terlepas daripada penderitaan mati. Itu

nisbah seorang raja, kita tidak cakap tentang orang biasa, yang

kadangkala susah, kadangkala senang hidupnya. Ini kita cakap tentang

orang yang 50 tahun hidup dengan penuh istimewa, tidak pernah susah.

Hadis juga ada menceritakan sakit mati bagaikan 300 tetakan pedang.


Bayangkan kalau sekali orang sembelih kita, walaupun kita tidak

pernah alami, tentu terasa sakitnya, sedangkan sakit mati itu ialah

300 kali ganda. Walaupun nampak macam sekejap sahaja hilang nyawa
tapi sebenarnya macam 300 tetakan.


2. Di Alam Barzakh

Sewaktu di tanam, apabila orang yang mengiringi jenazah sudah balik,

7 langkah bermulalah penderitaan kubur, Pertamanya, kejahatan kita

dilembagakan, busuknya kalau terbau oleh orang dunia, boleh mati.

kalau terbaulah busuknya kejahatan itu, nescaya akam mati makhluk

seluruh dunia. Kemudian orang yang mati itu akan bertanya, "kau

siapa?" . Lembaga itu akan menjawab:" Aku ini kejahatan kau". Lepas

itu barulah Malaikat datang, bertanya pula, bila tidak dapat jawab,

dia perosok ke dalam tanah 70 hasta, setiap kali ditanya dan tidak

boleh jawab malaikat akan perosokkan lagi sampai kiamat. Larat ke?


3. Di Padang Mahsyar

Matahari berada di atas ubun-ubun bagi orang yang jahat. Manusia

padat dan sendat macam dalam kotak rokok, peha bertindih satu sama

lain, peluh keluar hingga tenggelam manuisa dalam peluhnya.


4. Dalam Neraka
Orang yang jahat sewaktu meniti titian siratul mustaqim akan jatuh.

Maka bermulalah penderitaan di Neraka. Di antaranya kaki dan tangan

disatukan, diikat dan dicantumkan ke tengkok, api menyala, panasnya

90 kali ganda api di dunia. Api yang paling kuat di dunia dianggap

1, di Neraka ditambah power 90 kali ganda lagi panas, larat ke? Di

sebat setiap hari oleh Malaikat. Bila lapar di bagi makan buah

Zaqqum, ertinya bara api. Larat ke? Bagi orang kafir kekal selama-

lamanya dalam Neraka, bagi orang Islam yang buat dosa, tidak kekal ,

tapi mungkin sejuta tahun atau beribu tahun. Larat ke?

Orang yang waktu hidup tidak ikut disiplin Tuhan dia tidak tahan di

uji dengan 4 penderitaan yang bakal di tempoh. Oleh itu kalaulah

orang tahu hakikat ini, kerana Tuhan susah pun tidak mengapa.

Kesusahan 50 tahun di dunia ini tidak sama dengan susah yang 4 jenis

tadi itu. Di dunia ini ujian yang paling susah mungkin kena langgar

kereta , mati, jatuh ke laut, mati lemas, sakit kuat, mati. Tapi

tidaklah tersiksa sangat berbanding dengan kesusahan di Akhirat

nanti. Sebab itulah tidak pelik mengapa Tuhan sebut tentang dulu

baru dunia. Cuba kita lihat realiti yang berlaku hari ini, bila

disebut antara dunia dan akhirat, manusia lebih cenderung untuk

memikirkan tentang dunia berbanding akhirat. Lebih mengambil berat

tentang dunia berbanding akhirat. Ertinya kalau nisbah dunia dan

akhirat kita fikir yang dekat iaitu dunia. Tapi kalau di antara

dunia dengan dunia , kita tidak fikir yang dekat, kita fikir yang

jauh.. Di dunia seseorang itu akan fikir untuk masa depannya,

sanggup belajar jauh di luar negara, jual tanah, jual aset, biar

susah dahulu asalkan senang. Nisbah kehidupan di dunia , manusia

cenderung untuk berfikir jauh, tidak fikir yang dekat. Tapi nisbah

akhirat dia tidak fikir yang jauh, padahal itu lebih berat. Akhirat

lebih utama kerana ia kekal selama-lamanya. Untuk masa depan di

dunia orang sanggup susah payah belajar, ambil Phd di Amerika,

pinjam duit merata-rata, belajar di sana sejuk, tapi tidak mengapa

susah dahulu, senang kemudian. Pandai pula berfikir, susah dahulu

senang kemudian. Mengapa tidak buat untuk akhirat begitu? Jadi

penderitaan dunia dan akhirat itu jauh bezanya. Nisbah penderitaan

di dunia dengan akhirat, susah di dunia ini macam digigit nyamuk,

manakala akhirat macam dimakan singa. Walaupun sebenarnya kadarnya

bukan macam itu tapi itu sahaja yang boleh kita cuba bandingkan.


Yang kita takut sangat nyamuk gigit sampai sanggup ambil risiko di

makan singa, kenapa? Sebenarnya bandingan lebih dari itu. Nikmat

dunia ini apa sangat, nisbah makan apa yang sedap. Katalah durian.

Lepas makan , durian ke mana? Ke tandas. Tapi nisbah makanan di

akhirat, kalaulah kita makan epal, kita gigit klai pertama, lain

rasanya, gigit lagi kali kedua dah lain pula rasa, bertambah sedap,

bertambah sedap lagi, sudahlah bertambah sedap, tidak sakit perut,

tidak ke tandas selepas itu. Tapi orang tidak nampak itu semua,

orang nampak durian di dunia, tidak nampak durian di akhirat.






Di Syurga orang yang paling rendah iman dapat 50 bandar, bukan

bandar macam KL atau New York, tidak dapat digambarkan keindahannya.

Katalah orang hadiah kita 50 bandar macam KL, nanti menyusahkan.

Yang kedua, bolehkah lawat semua? Hari ini secara detail kita tidak

dapat melawat semua, tidak mampu, kalau mampu pun tentu letih, jemu,

apa indah lagi, sedangkan di akhirat, teringat sahaja tak sampai 1

minit, semua dapat lihat, yang lagi tinggi iman , lagi banyak bandar.

Bila nak melawat, sekelip mata, boleh lawat semua. katalah ada 100

jenis buah, sekelip mata boleh makan 100 jenis itu, tidak sakit

perut, niat sahaja. Katalah pekan kita 1 di New York, niat sahaja

sudah sampai, teringat hendak pergi KL pula, niat sahaja sudah sampai

KL. Katalah hendak melawat dengan kapal terbang, sudah ada kapal

terbang, tidak jatuh pula, walaupun kita minta jatuh, jatuh juga tapi

sedap. Isteri pula ada 1000, 2000 orang. Diantaranya bidadari,

walaupun istimewa, isteri-isteri kita jadi ketua bidadari kalau dia

masuk Syurga sama, tapi kalau tak masuk Syurga sama, habislah. Hidup

di sana sentiasa berkasih sayang, teringat hendak bergaduh pun

tidak, kerana masing-masing tenggelam dalam nikmat, tidak jemu.

Jadi di Akhirat, penderitaan dahsyat, nikmat pun dahsyat. Sebab itu

Tuhan sebut mati dahulu sebab ia besar, sedangkan dunia kecil tidak

ada harga. Sebab itu dalam Quran disebut Tuhan,

"Dunia ini pada aku kalau ada nilai setakat sebelah sayap nyamuk

pun , orang jahat tidak akan dapat apa-apa"


Oleh kerana dunia tidak ada nilai di sisi Tuhan , maka orang jahat
diberi banyak, siapa paling jahat, dapat paling banyak. Siapa paling

baik, makin tidak dapat macam Rasu-Rasul. Tuhan tidak bagi

kekasihNya perkara yang tidak ada nilai. Dunia ini untuk orang jahat

ambil. Untuk para kekasih Tuhan , Tuhan berkata "Engkau kekasih Aku,

Aku hendak simpan di Syurga." Setelah kita buat perbandingan dunia

akhirat, munasabahlah Tuhan sebut mati dahulu baru akhirat supaya

kita bagi tumpuan pada akhirat bukannya dunia.


Minda Guruku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin