skip to main |
skip to sidebar
Mati dan Hidup
Dalam Al Quran , Tuhan ada berkata:
"Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji manusia , siapa
di kalangan mereka itu yang baik amalannya."
(Surah Al Mulk:2)
Dalam ayat ini ada 2 perkara yang ditekankan:
1. Tuhan jadikan mati dan hidup
2. Untuk uji manusia itu siapakah yang baik amalannya
1. TUHAN JADIKAN MATI DAN HIDUP
Kalaulah kita yang sebut ayat ini, bukan Tuhan yang menyebutnya ,
tentu kita berfikir secara logik akal, kita akan sebut hidup dahulu
baru mati. Memang kenyataannya kita hidup dahulu baru mati. Tapi
Tuhan sebut mati dahulu baru sebut hidup. Tuhan tidak sesuka hati
menyebut, walaupun satu huruf ada maksud dan hikmah, ada nilai yang
besar di sisi Tuhan. Kalau secara logik akal tentu kita berfikir
yang mana dahulu, hidup atau mati. Tidak kira yang mana dahulu,
Tuhan tidak begitu. Satu huruf pun yang Tuhan sebut ada maksud,
tidak secara suka-suka.
Mengapakah Tuhan menyebut mati dahulu dan tidak memilih hidup
dahulu baru mati. Ini menunjukkan Tuhan hendak tarik perhatian
manusia supaya kita pandang besar mati, lebih daripada soal hidup.
Mengapa? Sebab hidup di dunia sementara. Hidup di Akhirat selama-
lamanya kekal abadi. Hidup di dunia, sudahlah tidak lama, masa yang
ada pun hanya sekejap sangat. Cuba kita analisa tempoh hidup kita di
dunia. Kita tidak fikirlah bagi yang mati dalam kandungan, bayi,
kehendak-kehendak dan sebelum baligh, itu tidak ada erti apa-apa.
Kehidupan seorang manusia itu sejak dari lahir sahaja hingga
menjelang baligh itu tidak ada erti apa-apa. Sebab masa itu, manusia
tidak ada kebebasan, hidupnya yang betul-betul berganting pada ibu
dan ayahnya. Sebahagian masa kita sedar, sebahagiannya tidak. Sejak
waktu bayi sampai umur 5 tahun kita tidak sedar. dari 5 tahun hingga
baligh baru sedar, itupun tidak indah keadaannya terkongkong oleh
ibu dan ayah. Masa yang kita hendak ambil kira ialah sejak mula
baligh, secara puratanya umur 12 tahun. Kita kira dari umur kita 12
tahun, sebelum itu kita tidak kira, paling lama berapa tahun manusia
hidup? Katalah 100 tahun - 12 tahun=88 tahun. Katalah dari umur 80 -
100 tahun dah nyanyuk, 20 tahun itu sudah tidak dikira. Kita tolak
lagi 88 - 20, jadi tinggal 68 tahun sahaja. Hidup selama 68 tahun
itu pun jarang dapat, mungkin dalam 100 orang, seorang sahaja, tapi
hitung panjang manusia hidup dalam 40 - 50 tahun sahaja masa prime,
jadi kita hendak bahaskan masa yang 50 tahun ini.
Di sini Tuhan hendak mengambil perhatian kita supaya besarkan
Akhirat. Walaupun kita hidup istimewa, sejak lahir sahaja sudah
berada dalam istana, 50 tahun dalam istana. Nampak hebatlah, rumah
besar, makan besar, pangkat besar dan dibesar-besarkan orang. Kalau
dalam 50 tahun ini, kita tidak ikut disiplin Tuhan, dalam masa diuji
oleh Tuhan 50 tahun hidup istimewa, lepas itu kena hidup dalam
Neraka selama-lamanya. Bila kita gagal berhadapan dengan ujian
Tuhan, walaupun hidup istimewa, tapi kita akan berhadapan dengan 4
penderitaan.
1. Penderitaan sewaktu mati.
Mati itu kita tidak boleh ukur pada pandangan lahir semata-mata.
Kalau diukur secara lahir, kadangkala orang berkata : " si polan itu
nampaknya senang matinya, bagus matinya, nampak elok sahaja, mudah
sahaja." Itu kata kita yang menilai lahirnya sahaja sedangkan di
waktu itu dia sudah berada di alam lain, bukan di alam kita.
Penderitaan yang dihadapi oleh orang yang hendak mati bukan kita
tahu. Rasul SAW pernah berkata bahawa orang yang mati dalam
penderitaan itu ada tanda-tandanya, di antaranya ialah:
a) mata terbeliak
b) telinga kembang
c) berbunyi macam kerbau
Itulah di antara ciri-ciri orang yang mati di dalam azab. Jadi orang
yang gagal ujian Tuhan walau dia raja sekalipun, hidup senang,
dilayan istimewa, tidak pernah susah hanya sekitar 50 tahun, tapi
selepas itu tetap tidak akan terlepas daripada penderitaan mati. Itu
nisbah seorang raja, kita tidak cakap tentang orang biasa, yang
kadangkala susah, kadangkala senang hidupnya. Ini kita cakap tentang
orang yang 50 tahun hidup dengan penuh istimewa, tidak pernah susah.
Hadis juga ada menceritakan sakit mati bagaikan 300 tetakan pedang.
Bayangkan kalau sekali orang sembelih kita, walaupun kita tidak
pernah alami, tentu terasa sakitnya, sedangkan sakit mati itu ialah
300 kali ganda. Walaupun nampak macam sekejap sahaja hilang nyawa
tapi sebenarnya macam 300 tetakan.
2. Di Alam Barzakh
Sewaktu di tanam, apabila orang yang mengiringi jenazah sudah balik,
7 langkah bermulalah penderitaan kubur, Pertamanya, kejahatan kita
dilembagakan, busuknya kalau terbau oleh orang dunia, boleh mati.
kalau terbaulah busuknya kejahatan itu, nescaya akam mati makhluk
seluruh dunia. Kemudian orang yang mati itu akan bertanya, "kau
siapa?" . Lembaga itu akan menjawab:" Aku ini kejahatan kau". Lepas
itu barulah Malaikat datang, bertanya pula, bila tidak dapat jawab,
dia perosok ke dalam tanah 70 hasta, setiap kali ditanya dan tidak
boleh jawab malaikat akan perosokkan lagi sampai kiamat. Larat ke?
3. Di Padang Mahsyar
Matahari berada di atas ubun-ubun bagi orang yang jahat. Manusia
padat dan sendat macam dalam kotak rokok, peha bertindih satu sama
lain, peluh keluar hingga tenggelam manuisa dalam peluhnya.
4. Dalam Neraka
Orang yang jahat sewaktu meniti titian siratul mustaqim akan jatuh.
Maka bermulalah penderitaan di Neraka. Di antaranya kaki dan tangan
disatukan, diikat dan dicantumkan ke tengkok, api menyala, panasnya
90 kali ganda api di dunia. Api yang paling kuat di dunia dianggap
1, di Neraka ditambah power 90 kali ganda lagi panas, larat ke? Di
sebat setiap hari oleh Malaikat. Bila lapar di bagi makan buah
Zaqqum, ertinya bara api. Larat ke? Bagi orang kafir kekal selama-
lamanya dalam Neraka, bagi orang Islam yang buat dosa, tidak kekal ,
tapi mungkin sejuta tahun atau beribu tahun. Larat ke?
Orang yang waktu hidup tidak ikut disiplin Tuhan dia tidak tahan di
uji dengan 4 penderitaan yang bakal di tempoh. Oleh itu kalaulah
orang tahu hakikat ini, kerana Tuhan susah pun tidak mengapa.
Kesusahan 50 tahun di dunia ini tidak sama dengan susah yang 4 jenis
tadi itu. Di dunia ini ujian yang paling susah mungkin kena langgar
kereta , mati, jatuh ke laut, mati lemas, sakit kuat, mati. Tapi
tidaklah tersiksa sangat berbanding dengan kesusahan di Akhirat
nanti. Sebab itulah tidak pelik mengapa Tuhan sebut tentang dulu
baru dunia. Cuba kita lihat realiti yang berlaku hari ini, bila
disebut antara dunia dan akhirat, manusia lebih cenderung untuk
memikirkan tentang dunia berbanding akhirat. Lebih mengambil berat
tentang dunia berbanding akhirat. Ertinya kalau nisbah dunia dan
akhirat kita fikir yang dekat iaitu dunia. Tapi kalau di antara
dunia dengan dunia , kita tidak fikir yang dekat, kita fikir yang
jauh.. Di dunia seseorang itu akan fikir untuk masa depannya,
sanggup belajar jauh di luar negara, jual tanah, jual aset, biar
susah dahulu asalkan senang. Nisbah kehidupan di dunia , manusia
cenderung untuk berfikir jauh, tidak fikir yang dekat. Tapi nisbah
akhirat dia tidak fikir yang jauh, padahal itu lebih berat. Akhirat
lebih utama kerana ia kekal selama-lamanya. Untuk masa depan di
dunia orang sanggup susah payah belajar, ambil Phd di Amerika,
pinjam duit merata-rata, belajar di sana sejuk, tapi tidak mengapa
susah dahulu, senang kemudian. Pandai pula berfikir, susah dahulu
senang kemudian. Mengapa tidak buat untuk akhirat begitu? Jadi
penderitaan dunia dan akhirat itu jauh bezanya. Nisbah penderitaan
di dunia dengan akhirat, susah di dunia ini macam digigit nyamuk,
manakala akhirat macam dimakan singa. Walaupun sebenarnya kadarnya
bukan macam itu tapi itu sahaja yang boleh kita cuba bandingkan.
Yang kita takut sangat nyamuk gigit sampai sanggup ambil risiko di
makan singa, kenapa? Sebenarnya bandingan lebih dari itu. Nikmat
dunia ini apa sangat, nisbah makan apa yang sedap. Katalah durian.
Lepas makan , durian ke mana? Ke tandas. Tapi nisbah makanan di
akhirat, kalaulah kita makan epal, kita gigit klai pertama, lain
rasanya, gigit lagi kali kedua dah lain pula rasa, bertambah sedap,
bertambah sedap lagi, sudahlah bertambah sedap, tidak sakit perut,
tidak ke tandas selepas itu. Tapi orang tidak nampak itu semua,
orang nampak durian di dunia, tidak nampak durian di akhirat.
Di Syurga orang yang paling rendah iman dapat 50 bandar, bukan
bandar macam KL atau New York, tidak dapat digambarkan keindahannya.
Katalah orang hadiah kita 50 bandar macam KL, nanti menyusahkan.
Yang kedua, bolehkah lawat semua? Hari ini secara detail kita tidak
dapat melawat semua, tidak mampu, kalau mampu pun tentu letih, jemu,
apa indah lagi, sedangkan di akhirat, teringat sahaja tak sampai 1
minit, semua dapat lihat, yang lagi tinggi iman , lagi banyak bandar.
Bila nak melawat, sekelip mata, boleh lawat semua. katalah ada 100
jenis buah, sekelip mata boleh makan 100 jenis itu, tidak sakit
perut, niat sahaja. Katalah pekan kita 1 di New York, niat sahaja
sudah sampai, teringat hendak pergi KL pula, niat sahaja sudah sampai
KL. Katalah hendak melawat dengan kapal terbang, sudah ada kapal
terbang, tidak jatuh pula, walaupun kita minta jatuh, jatuh juga tapi
sedap. Isteri pula ada 1000, 2000 orang. Diantaranya bidadari,
walaupun istimewa, isteri-isteri kita jadi ketua bidadari kalau dia
masuk Syurga sama, tapi kalau tak masuk Syurga sama, habislah. Hidup
di sana sentiasa berkasih sayang, teringat hendak bergaduh pun
tidak, kerana masing-masing tenggelam dalam nikmat, tidak jemu.
Jadi di Akhirat, penderitaan dahsyat, nikmat pun dahsyat. Sebab itu
Tuhan sebut mati dahulu sebab ia besar, sedangkan dunia kecil tidak
ada harga. Sebab itu dalam Quran disebut Tuhan,
"Dunia ini pada aku kalau ada nilai setakat sebelah sayap nyamuk
pun , orang jahat tidak akan dapat apa-apa"
Oleh kerana dunia tidak ada nilai di sisi Tuhan , maka orang jahat
diberi banyak, siapa paling jahat, dapat paling banyak. Siapa paling
baik, makin tidak dapat macam Rasu-Rasul. Tuhan tidak bagi
kekasihNya perkara yang tidak ada nilai. Dunia ini untuk orang jahat
ambil. Untuk para kekasih Tuhan , Tuhan berkata "Engkau kekasih Aku,
Aku hendak simpan di Syurga." Setelah kita buat perbandingan dunia
akhirat, munasabahlah Tuhan sebut mati dahulu baru akhirat supaya
kita bagi tumpuan pada akhirat bukannya dunia.
Minda Guruku
Tiada ulasan:
Catat Ulasan