Selasa, 20 Oktober 2009

Bersikap Adillah Terhadap Anak-Anak




Kasih sayang, kebahagian, keadilan, kemuliaan, ketaatan memang dingini oleh semua pihak.Tanpa kesemuannya ini, kehidupan dalam sesebuah keluarga tidak akan aman dan harmoni.


Masyarakat merasa kesal dengan sikap-sikap anak-anak muda pada zaman kini yang memandang ringan terhadap kedua orang tuanya. Masalah lari dari rumah, penyalahgunaan dadah, hidup berfoya-foya, terlibat dengan budaya kuning, tidak hormat pada orang tua, telah memeningkan kepala ibu bapa memikirkannya.


Dimana silapnya? Adakah anak-anak tidak didiki disekolah? Atau adakah anak-anak di biarkan sendirian di rumah tanpa kebebasan? Berbagai-bagai aktiviti kokourikulum dan persatuan telah giat dilancarkan untuk para pelajar berdikari, pandai menggunakan masa dan tidak cenderung kearah melakukan kejahatan. Namun keberkesanan usaha tersebut tidak mendatangkan hasil yang seberapa malah masih berterusan lagi sikap liar anak-anak yang sukar dibendung.


Anak-anak yang dewasa pula, yang telah bekerja, ada yang sanggup menjadikan ibu-bapanya sebagai hamba dirumah. Ibunyalah yang menguruskan urusan rumahtangga seperti memasak, menyuci pakaian, menjaga anak-anak, dengan alasan si anak sibuk keran bekerja diluar. Pendek kata ayah dan ibunya tidak ubah seperti khadamnya. Tidak dikenang langsung jasa dan susah payah ibu-bapa mendidik dan membesarkannya.


Sebenarnya silapnya adalah apabila anak-anak kita dari sejak kecil tidak di didik dengan Islam, tidak kenal dan takut kepda Allah, tidak takut kepada dosa, kepada balasan neraka yang maha dahsyat, dan balasan syurga yang maha indah. Maka tidak hairanlah anak-anak tidak takut menderhakai ibu-bapanya.


Kadang-kadang anak bersungut mengatakan ibubapa meraka tidak adil memberi kasih sayang, dan kata-kata yang tidak wajar diucapkan kepada ibubapa. Ibubapa yang pemarah akan melenting, memaki hamun dan menghalau anaknya dari rumah. Ucapan yang terkeluar, “anak tak sedar diri, kurang ajar, sudah besar pandai melawan orang tua. Tak kenang jasa membesarkan mereka.” Sepatutnya kita renung diri kita: Benarkah kita sebagai ibubapa telah memberikan sepenuh keadilan kepada anak-anak menurut apa yang dituntut dalam Islam?


Ibu-bapa yang adil akan menunaikan amanah Allah itu penuh dengan tanggungjawab. Anak-anak dididik dengan ilmu tauhid supaya tidak mempersekutukan tuhan, mengikut sunnah Rasulullah SAW, berbuat baik kepada ibubapanya, mendirikan sembahyang, mengerja kebaikan, meninggalkan kejahatan dan sentiasa mengharapkan bantuan dan pimpinan Allah dalam masa membesar dan mendidik mereka.


Kasih sayang


Dalam soal kasih sayang, ibu bapa tidak seharusnya tidak mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak tertentu sahaja. Misalnya anak yang mempunyai kelebihan seperti bijak, cantik, ramah, pandai mengambil hati orang tua, maka ia akan menjadi anak kesayanagan. Walhai ini menimbulkan rasa iri hati dan tidak puas hati dikalangan anak-anak lain. Akibat dari sikap tidak adil ini, anak-anak yang terlibat akan merasa rendah diri dan akan terbawa-bawa sikap ini hingga mereka besar.


Bagi anak-anak yang dididik secara adil, mereka akan meletakkan kasih sayang dan cinta itu hanya kerana Allah. Kasih sayang terhadap ibu bapa dan saudaranya adalah kerana Allah. Tidak timbul soal merebut kasih sayang dan menuntut keadilan dari ibu bapa dan orang lain.


Sebagian ibu bapa pula merasa sudah selesai tanggungjawabnya dalam mendidik anak-anak dengan memberikan segala kemewahan duniawi kepada anak anak. Mereka mengharap anak-anak akan mengenang semuanya itu dan memberi sepenuh ketaatan kepada mereka sehingga ke akhir hayat. Namun anak-anak yang dididik dengan cara inilah yang lebih banyak melawan orang tua dan tidak mengenang jasa.


Kita bersusah payah membesarkan anak-anak dari kecil hingga dewasa. Tetapi bila dewasa, mereka menderhakai kita pula. Sudahlah didunia kita menderita dengan telatah anak-anak yang tidak berakhlak, di akhirat lebih-lebih lagi sengsara dengan azab Allah kerana membiarkan anak-anak tanpa dididikan agama sepenuhnya.


Meletakkan sesuatu itu sesuai pada tempatnya, itulah keadilan. Bagi ibu bapa, mereka bertanggungjawab membimbing dan mendidik anak-anak menuju ke jalan yang diredhai Allah dengan sempurna. Dalam soal makan minum misalnya, janganlah apa saja yang anak kita kehendaki, kita beri sama ada halal atau haram, ataupun syubhat. Ini penting kita awasi kerana kalau anak-anak terlibat dengan makanan yang tidak halal sehingga makan itu sebahgian besarnya menjadi darah daging mereka, maka apabila dewasa, hatinya akan cenderung kearah kejahatan.


Apabila memarahi anak-anak, hendaklah marah kita bertempat. Misalnya anak kita umurnya 10 tahun masih tidak mahu sembahyang, kta wajib memarahinya dan boleh memukulnya. Jika dibiarkan kita bukan ibu-bapa yang adil. Hadis rasulullah bermaksud:


“apabila anak kamu tujuh tahun maka suruhlah dia sembahyanag. Apabila sampai umurnya 10 tahun umurnya, kalau tidak mahu sembahyang, maka pukullah ia. Asalkan jangan sampai cacat.”


Disamping menanamkan rasa tauhid dalam jiwa anak-anak, mengenal Allah dan Rasul, mengenal seluruh isi alam ciptaan Allah, mereka perlu diajar untuk mengenal diri mereka sendiri. Kanak-kanak lelaki berbeza dengan kanak-kanak perempuan dari segi emosi, fizikal dan psikologinya. Bentuk dan cara didikan hendaklah berbeza. Anak lelaki perlu dididik kearah seorang lelaki yang bertaqwa manakala anak perempuan perlu diajar agar menjadi wanita solehah.


Kanak-kanak lelaki perlu dilatih supaya bersikap berani, tegas dan penuh disiplin dalam hidup. Kanak-kanak perempuan perlu memiliki sifat pemalu, lemah lembut, peramh, sopan-santun dan pandai mengatur rumah tangga.


Bentuk permainannya juga hendaklah berbeza-beza supaya melahirkan jiwa seperti jiwa yang dikehendaki tadi. Sekiranya diberi anak-anak lelaki bermain dengan anak patung, nanti jiwanya bersifat manja seperti perempuan. Anak-anak perempuan jangan diberi permainan kasar seperti kereta perang, pistol, senapang, yang hanya menyebabkan jiwanya gemar memberontak dan bergaduh.


Besar sekali ganjaran bagi ibu-ibu yang sentiasa sabar dan redha dengan ragam anak-anak. Ibu-ibu akan dapat pahala jihad jika mealkukan semua ini kerana Allah, dengan penuh adil dan ikhlas. Allah akan campakkan rasa kasih sayang dan hormat dalam hati anak-anak terhadap kedua ibu bapanya.


Bagi sudah yang terlanjur, sukar untuk dididik melainkan doa ibu bapa yang keinsafan dalam diri sendiri. Yang masih putih bersih, hendaklah kiat corakkan dengan syair islam agar generasi akan datang merupakan generasi yang berakhlak mulia, beriman dan bertaqwa, insyaAllah.


Minda Guruku



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin