Selasa, 19 Januari 2010

Panduan Menangani Gejala Sosial

Satu panduan yang berupa risalah atau artikel atau



buku kecil harus dikeluarkan dengan segera bagi


menangani gejala-gejala masyarakat terutama yang


berlaku kepada pelajar-pelajar sekolah dan remaja masa


kini agar kaedah-kaedah atau formula-formula yang


dilaksanakan itu tidak merupakan percubaan semata-mata


atau ‘trial and error’. Biarlah kaedah itu tepat dan


untuk tindakannya ada orang yang layak melaksanakannya


secara ia sendiri menghayati dan diapplykan kepada


pelajar-pelajar atau belia, kena sasarannya agar


usaha-usaha kita itu berkesan, selepas itu tidak ada


lagi meraba-raba mencari formula serta sentiasa


mencuba-cuba.






Mendidik binatang atau cara menanam pokok boleh


dicuba-cuba. Kalau tidak tepat atau tidak menjadi dia


tidak merosakkan generasi penerus. Binatang atau


pokok itu boleh dimusnahkan sahaja atau dijual


murah-murah atau disembelih dan dibuat sayur. Kemudian


boleh cari formula (kaedah) yang lain untuk membuat


percubaan kepada haiwan atau tanaman.






Tapi untuk mendidik manusia yang berperanan sebagai


hamba Allah dan khalifah-Nya serta penerus generasi


yang ada, mana boleh mendidik mereka dengan membuat


formula (kaedah) secara mencuba (trial and error)


kerana kalau kaedah itu tidak tepat, akan musnahlah


satu generasi yang generasi itu akan mendidik pula


generasi berikutnya. Akan punahlah bangsa itu


berlarut-larutan beratus-ratus tahun lamanya.


Oleh itu untuk menangani gejala sosial di kalangan


pelajar atau belia, mana boleh sekadar dengan cara


riuh-rendah diperkatakan di suratkhabar, disemarakkan


dengan majlis forum merata negara, dibuat


bermacam-macam undang-undang dan peraturan,


digertak-gertak dan ditakut-takutkan dengan polis.






Kita bimbang dengan usaha-usaha ini kalau ibarat


gejala sosial itu merupakan pokok dedalu, ia akan


menjadi baja untuk lebih menyuburkan pokok dedalu itu.


Ertinya usaha kita itu akan menyuburkan lagi


gejala-gejala sosial di dalam kehidupan kita.






Untuk menangani gejala sosial itu memerlukan golongan


yang ikhlas, kita faham kepada siapa sebenarnya yang


patut menjadi teras menangani masalah ini. Kita tahu


golongan sampingan yang ikut serta untuk dibawa


bersama. Kita mengerti golongan yang mana pula yang


sedang merosakkan para pelajar atau remaja untuk


dibanteras dan puak mana pula yang mengambil


kesempatan dengan kerosakan yang ada.






Kalau kita bukan orangnya menangani gejala sosial di


kalangan pelajar atau remaja, kita jangan campurtangan


walaupun kita ada jawatan atau orang terkenal. Kita


serahlah kepada orang lain yang boleh membuat kerja


ini. Tuhan tidak memberi seseorang itu pakar di semua


bidang. Walaupun boleh mencabar kewibawaan kita, kalau


kita tidak faham di bidang ini janganlah kita


memandai-mandai. Kalau ada golongan yang lain, mungkin


tidak menonjolkan diri atau keadaan tidak membolehkan


dia menonjolkan diri, kita yang ada kuasa


menonjolkannya. Kita tonjollah dia, kita bolehlah


membantu dengan cara teknikal atau kewangan dan doa.






Di bawah ini diberi sedikit panduan secara umum,


iaitu:






1. Kalau di sekolah tempat sumber para pendidik dan


pendidikan manusia sudah tidak mampu lagi melahirkan


manusia yang berdisiplin lahir dan batin, jangan mimpi


di kilang, di padang, di hutan-hutan rekreasi, di


ladang, di pejabat dan lain-lain tempat, dapat


melahirkan manusia yang berdisiplin lahir dan batin.


Kerana tempat-tempat itu bukan gelanggang pendidikan.






2. Sepatutnya manusia yang terdidik itu selalunya lahir


daripada guru-guru yang terdidik, pemimpin guru-guru


seperti pengarahnya, nazir-nazirnya dan


menteri-menteri yang terdidik kerana mereka specialist


di bidang itu.






3. Dasar pendidikan dan pelajaran yang baik itu


menekankan hubungan manusia dengan Allah dan hubungan


manusia sesama manusia hingga lahir manusia yang


takutkan Allah (iman). Dari sini timbul sifat adil,


amanah, timbang rasa, tawadhuk, pemurah dan pandai


menghormati manusia mengikut taraf masing-masing;


dengan guru bagaimana, dengan ibu bapa bagaimana,


dengan pemimpin bagaimana, dengan kawan sebaya macam


mana, dengan orang yang di bawah peringkatnya macam


mana, meletakkan diri di dalam pergaulan macam mana?






4. Gejala-gejala masyarakat ini, ia bala dari Tuhan.


Ada perkara yang tersembunyi mengapa Tuhan lakukan.


Banyak manusia tidak tahu perkara yang batiniah ini.


Di antaranya dasar pelajaran dan pendidikan yang tidak


tulen berdasarkan syariat, banyak bersifat akli,


mereka yang terlibat dengan pelajaran dan pendidikan


nawaitunya bukan kerana Allah, mungkin kerana gaji,


nama, kedudukan.






5. Mungkin di sudut-sudut lain seperti di bidang


pembangunan, ekonomi, kita berjaya lantaran itu kita


sombong, bangga, mencari nama, lupa hubungan kita


dengan Allah, memperkecil-kecilkan orang lain, maka


Allah rosakkan di aspek yang lain maka akhirnya


kejayaan-kejayaan itu tidak ada erti apa-apa lagi


kepada manusia, agar manusia kembali kepada Allah dan


tidak menghina golongan-golongan yang lain yang tidak


mampu membuat kemajuan. Allah mahu makin banyak nikmat


Allah (kemajuan) makin merendah diri bukan membesar


diri. Allah mahu mengajar manusia usaha di tangan


manusia, yang menjayakan ialah Allah Taala, supaya


manusia tidak sombong.






6. Mungkin kita hanya mengiktiraf usaha-usaha kita atau


golongan yang sama prinsip dengan kita. Kemudian kita


tekan dan zalimi golongan lain yang tidak sebulu


dengan kita, sama ada secara terang-terangan atau


secara senyap-senyap. Lantaran itu Allah murka, maka


Allah lakukan melalui usaha dan dasar yang kita buat


itulah yang menimpakan mala petaka kepada kita.






7. Sebahagian umat Islam, bala bencana yang berlaku


(gejala sosial) itu mereka tidak percaya ia adalah


disebabkan dosa. Oleh itu mereka tidak akan merasa


berdosa dan dengan itu mereka tidak akan bertaubat


kepada Allah di dalam menyelesaikan masalah yang


timbul. Tapi apa yang mereka hubung kaitkan dengan


gejala itu ialah disebabkan hal-hal lahir seperti


miskin, tidak ada hubungan yang rapat dengan ibu bapa,


oleh kerana keadaan memaksa seperti bekerja di tempat


yang jauh atau masa panjang di luar rumah, maka


hal-hal inilah yang cuba dibaiki. Yang sebenarnya


hal-hal lahir, ia sampingan sahaja atau hal-hal


tambahan yang menjadi penyebab, tapi ada yang lebih


pokok lagi iaitu dosa.






Bukankah di dalam Al Quran, ada menyebut yang


bermaksud:


“Kami tidak membinasakan suatu kampung (negara/negeri)


kalau penduduknya baik.”






Apabila bala bencana Allah lakukan kerana dosa maka


balanya merata. Orang yang baik juga tidak terkecuali


ditimpa sama.






8. Apa yang kita lihat sekarang pelajaran kita lebih


banyak menekankan tentang teknikal, terlalu kurang


menekankan tentang mengenai roh/nafsu. Habis masa,


banyak terkorban wang memikirkan teknikal, persoalan


hendak mujahadatunnafsi tidak ada di dalam kurikulum.


Kalaupun menyebut hal kerohanian, masih kabur dan


tidak tahu bagaimana hendak membangunkan jiwa.






9. Pendidikan kita sekarang lebih banyak menekankan


hal-hal akli dan fizikal. Terlalu sedikit tentang


kerohanian, yang sedikit itu pun tidak begitu jelas.






10. Kita merasa pelik mengapa wujud guru kaunseling,


padahal di dalam Islam setiap guru itu


bertanggungjawab tentang pelajaran, pendidikan,


mengkaunseling mana-mana yang tidak kena pada para


pelajar bahkan guru yang mengajar lebih berhak


mengkaunseling pelajar kerana mereka rapat dengan


pelajar. Tentu lebih faham hendak membantu pelajar.


Guru kaunseling, dia memberi kaunseling bila ada


timbul masalah pada pelajar, masa itu baru hendak


kenal pelajar itu.






Oleh kerana ukuran kita selama ini tentang baik dan


buruk itu berdasarkan akal bukan syariat, ada


perkara-perkara yang menjadi gejala-gejala masyarakat


tidak dianggap gejala. Seperti pendedahan aurat,


pergaulan bebas, tari-menari yang bercampur lelaki dan


perempuan, gambar-gambar perempuan yang seksi ia


dibiarkan berleluasa. Padahal di dalam


setengah-setengah gejala sosial ia berpunca dari apa


yang kita sebutkan tadi secara tidak sedar sedikit


demi sedikit merosakkan jiwa.






Foto Hiasan oleh: nikshai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin