Satu panduan yang berupa risalah atau artikel atau
buku kecil harus dikeluarkan dengan segera bagi
menangani gejala-gejala masyarakat terutama yang
berlaku kepada pelajar-pelajar sekolah dan remaja masa
kini agar kaedah-kaedah atau formula-formula yang
dilaksanakan itu tidak merupakan percubaan semata-mata
atau ‘trial and error’. Biarlah kaedah itu tepat dan
untuk tindakannya ada orang yang layak melaksanakannya
secara ia sendiri menghayati dan diapplykan kepada
pelajar-pelajar atau belia, kena sasarannya agar
usaha-usaha kita itu berkesan, selepas itu tidak ada
lagi meraba-raba mencari formula serta sentiasa
mencuba-cuba.
Mendidik binatang atau cara menanam pokok boleh
dicuba-cuba. Kalau tidak tepat atau tidak menjadi dia
tidak merosakkan generasi penerus. Binatang atau
pokok itu boleh dimusnahkan sahaja atau dijual
murah-murah atau disembelih dan dibuat sayur. Kemudian
boleh cari formula (kaedah) yang lain untuk membuat
percubaan kepada haiwan atau tanaman.
Tapi untuk mendidik manusia yang berperanan sebagai
hamba Allah dan khalifah-Nya serta penerus generasi
yang ada, mana boleh mendidik mereka dengan membuat
formula (kaedah) secara mencuba (trial and error)
kerana kalau kaedah itu tidak tepat, akan musnahlah
satu generasi yang generasi itu akan mendidik pula
generasi berikutnya. Akan punahlah bangsa itu
berlarut-larutan beratus-ratus tahun lamanya.
Oleh itu untuk menangani gejala sosial di kalangan
pelajar atau belia, mana boleh sekadar dengan cara
riuh-rendah diperkatakan di suratkhabar, disemarakkan
dengan majlis forum merata negara, dibuat
bermacam-macam undang-undang dan peraturan,
digertak-gertak dan ditakut-takutkan dengan polis.
Kita bimbang dengan usaha-usaha ini kalau ibarat
gejala sosial itu merupakan pokok dedalu, ia akan
menjadi baja untuk lebih menyuburkan pokok dedalu itu.
Ertinya usaha kita itu akan menyuburkan lagi
gejala-gejala sosial di dalam kehidupan kita.
Untuk menangani gejala sosial itu memerlukan golongan
yang ikhlas, kita faham kepada siapa sebenarnya yang
patut menjadi teras menangani masalah ini. Kita tahu
golongan sampingan yang ikut serta untuk dibawa
bersama. Kita mengerti golongan yang mana pula yang
sedang merosakkan para pelajar atau remaja untuk
dibanteras dan puak mana pula yang mengambil
kesempatan dengan kerosakan yang ada.
Kalau kita bukan orangnya menangani gejala sosial di
kalangan pelajar atau remaja, kita jangan campurtangan
walaupun kita ada jawatan atau orang terkenal. Kita
serahlah kepada orang lain yang boleh membuat kerja
ini. Tuhan tidak memberi seseorang itu pakar di semua
bidang. Walaupun boleh mencabar kewibawaan kita, kalau
kita tidak faham di bidang ini janganlah kita
memandai-mandai. Kalau ada golongan yang lain, mungkin
tidak menonjolkan diri atau keadaan tidak membolehkan
dia menonjolkan diri, kita yang ada kuasa
menonjolkannya. Kita tonjollah dia, kita bolehlah
membantu dengan cara teknikal atau kewangan dan doa.
Di bawah ini diberi sedikit panduan secara umum,
iaitu:
1. Kalau di sekolah tempat sumber para pendidik dan
pendidikan manusia sudah tidak mampu lagi melahirkan
manusia yang berdisiplin lahir dan batin, jangan mimpi
di kilang, di padang, di hutan-hutan rekreasi, di
ladang, di pejabat dan lain-lain tempat, dapat
melahirkan manusia yang berdisiplin lahir dan batin.
Kerana tempat-tempat itu bukan gelanggang pendidikan.
2. Sepatutnya manusia yang terdidik itu selalunya lahir
daripada guru-guru yang terdidik, pemimpin guru-guru
seperti pengarahnya, nazir-nazirnya dan
menteri-menteri yang terdidik kerana mereka specialist
di bidang itu.
3. Dasar pendidikan dan pelajaran yang baik itu
menekankan hubungan manusia dengan Allah dan hubungan
manusia sesama manusia hingga lahir manusia yang
takutkan Allah (iman). Dari sini timbul sifat adil,
amanah, timbang rasa, tawadhuk, pemurah dan pandai
menghormati manusia mengikut taraf masing-masing;
dengan guru bagaimana, dengan ibu bapa bagaimana,
dengan pemimpin bagaimana, dengan kawan sebaya macam
mana, dengan orang yang di bawah peringkatnya macam
mana, meletakkan diri di dalam pergaulan macam mana?
4. Gejala-gejala masyarakat ini, ia bala dari Tuhan.
Ada perkara yang tersembunyi mengapa Tuhan lakukan.
Banyak manusia tidak tahu perkara yang batiniah ini.
Di antaranya dasar pelajaran dan pendidikan yang tidak
tulen berdasarkan syariat, banyak bersifat akli,
mereka yang terlibat dengan pelajaran dan pendidikan
nawaitunya bukan kerana Allah, mungkin kerana gaji,
nama, kedudukan.
5. Mungkin di sudut-sudut lain seperti di bidang
pembangunan, ekonomi, kita berjaya lantaran itu kita
sombong, bangga, mencari nama, lupa hubungan kita
dengan Allah, memperkecil-kecilkan orang lain, maka
Allah rosakkan di aspek yang lain maka akhirnya
kejayaan-kejayaan itu tidak ada erti apa-apa lagi
kepada manusia, agar manusia kembali kepada Allah dan
tidak menghina golongan-golongan yang lain yang tidak
mampu membuat kemajuan. Allah mahu makin banyak nikmat
Allah (kemajuan) makin merendah diri bukan membesar
diri. Allah mahu mengajar manusia usaha di tangan
manusia, yang menjayakan ialah Allah Taala, supaya
manusia tidak sombong.
6. Mungkin kita hanya mengiktiraf usaha-usaha kita atau
golongan yang sama prinsip dengan kita. Kemudian kita
tekan dan zalimi golongan lain yang tidak sebulu
dengan kita, sama ada secara terang-terangan atau
secara senyap-senyap. Lantaran itu Allah murka, maka
Allah lakukan melalui usaha dan dasar yang kita buat
itulah yang menimpakan mala petaka kepada kita.
7. Sebahagian umat Islam, bala bencana yang berlaku
(gejala sosial) itu mereka tidak percaya ia adalah
disebabkan dosa. Oleh itu mereka tidak akan merasa
berdosa dan dengan itu mereka tidak akan bertaubat
kepada Allah di dalam menyelesaikan masalah yang
timbul. Tapi apa yang mereka hubung kaitkan dengan
gejala itu ialah disebabkan hal-hal lahir seperti
miskin, tidak ada hubungan yang rapat dengan ibu bapa,
oleh kerana keadaan memaksa seperti bekerja di tempat
yang jauh atau masa panjang di luar rumah, maka
hal-hal inilah yang cuba dibaiki. Yang sebenarnya
hal-hal lahir, ia sampingan sahaja atau hal-hal
tambahan yang menjadi penyebab, tapi ada yang lebih
pokok lagi iaitu dosa.
Bukankah di dalam Al Quran, ada menyebut yang
bermaksud:
“Kami tidak membinasakan suatu kampung (negara/negeri)
kalau penduduknya baik.”
Apabila bala bencana Allah lakukan kerana dosa maka
balanya merata. Orang yang baik juga tidak terkecuali
ditimpa sama.
8. Apa yang kita lihat sekarang pelajaran kita lebih
banyak menekankan tentang teknikal, terlalu kurang
menekankan tentang mengenai roh/nafsu. Habis masa,
banyak terkorban wang memikirkan teknikal, persoalan
hendak mujahadatunnafsi tidak ada di dalam kurikulum.
Kalaupun menyebut hal kerohanian, masih kabur dan
tidak tahu bagaimana hendak membangunkan jiwa.
9. Pendidikan kita sekarang lebih banyak menekankan
hal-hal akli dan fizikal. Terlalu sedikit tentang
kerohanian, yang sedikit itu pun tidak begitu jelas.
10. Kita merasa pelik mengapa wujud guru kaunseling,
padahal di dalam Islam setiap guru itu
bertanggungjawab tentang pelajaran, pendidikan,
mengkaunseling mana-mana yang tidak kena pada para
pelajar bahkan guru yang mengajar lebih berhak
mengkaunseling pelajar kerana mereka rapat dengan
pelajar. Tentu lebih faham hendak membantu pelajar.
Guru kaunseling, dia memberi kaunseling bila ada
timbul masalah pada pelajar, masa itu baru hendak
kenal pelajar itu.
Oleh kerana ukuran kita selama ini tentang baik dan
buruk itu berdasarkan akal bukan syariat, ada
perkara-perkara yang menjadi gejala-gejala masyarakat
tidak dianggap gejala. Seperti pendedahan aurat,
pergaulan bebas, tari-menari yang bercampur lelaki dan
perempuan, gambar-gambar perempuan yang seksi ia
dibiarkan berleluasa. Padahal di dalam
setengah-setengah gejala sosial ia berpunca dari apa
yang kita sebutkan tadi secara tidak sedar sedikit
demi sedikit merosakkan jiwa.
Foto Hiasan oleh: nikshai
Perkhemahan Sunnah dan Konvokesyen sunnah?
-
Saya rasa, mana nama pihak, sila berhati hati bila nak guna nama “Sunnah”
kerana bimbang berdusta atas nama Nabi, yang mana nerakalah tempat bagi
mereka ...
Sehari yang lalu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan