Rabu, 10 Februari 2010

2 Dalang Dikesan




Oleh Syarifah Dayana Syed Bakri


dayana@hmetro.com.my


2010/02/10



Gambar Hiasan oleh: anno-R

KUALA LUMPUR: Orang ramai dinasihatkan tidak berkunjung ke premis makanan tidak mempunyai logo halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau pejabat agama Islam negeri kerana sijil yang dikeluarkan mendatangkan keraguan.


Setiausaha Kerja, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata setakat ini terdapat dua syarikat tempatan aktif menjalankan kegiatan menjual sijil halal yang kebanyakannya dibeli pengusaha restoran terkemuka tanah air.
“Dua syarikat ini adalah antara dalang yang membekalkan sijil dan logo halal tidak sah kepada pengusaha restoran seluruh Malaysia. Namun, ia mudah untuk dikenal pasti kerana logo yang diberikan berbeza dengan yang dikeluarkan Jakim dan pejabat agama Islam negeri.


“Mungkin ramai yang menyangka sesebuah premis itu halal selepas melihat logo yang tertera namun, ia sepatutnya diteliti kerana tidak semua logo halal dikeluarkan Jakim,” katanya.


Nadzim berkata, PPIM menerima banyak aduan daripada pengguna dan hasil penyelidikan dibuat mendapati terdapat dua syarikat yang ‘menobatkan’ diri mereka sebagai pengeluar sijil halal.
“Tiga laporan polis dibuat terhadap syarikat berkenaan kerana mereka menjalankan perniagaan mengeluarkan sijil dan logo halal,” katanya. Menurutnya, tidak sukar untuk peniaga mendapatkan sijil halal daripada syarikat berkenaan kerana ia boleh dikeluarkan walaupun hanya dengan persetujuan melalui panggilan telefon.


“Sekiranya peniaga mampu membayar caj dikenakan dalam masa singkat mereka akan mendapat sijil dan logo halal,” katanya.
Menurutnya, setakat ini lebih 100 premis makanan termasuk restoran, kopitiam dan kafe terkenal menggunakan sijil dan logo halal yang diragui kesahihannya.


“Semua restoran berkenaan tidak melalui pemeriksaan oleh pegawai Jakim dan secara tidak langsung menunjukkan makanan disediakan belum tentu menepati kriteria halal,” katanya.


Menurut Nadzim, apa yang membimbangkan adalah tindakan seumpama itu boleh mengganggu ekonomi negara yang dikenali sebagai destinasi hab halal.


“Banyak pelancong dari negara Islam berkunjung ke Malaysia kerana tidak susah mencari makanan halal, namun dengan kewujudan logo halal palsu itu, ia akan menjejaskan imej negara,” katanya.


Bagaimanapun, menurutnya tidak ada banyak perkara dapat dilakukan kerana Akta Halal masih belum diwujudkan menyebabkan tiada tindakan dapat diambil terhadap individu atau syarikat yang menyalah guna logo halal.


“Kami sudah perjuangkan mengenai Akta Halal sejak 13 tahun lalu namun difahamkan masih belum diluluskan. Sekiranya akta ini diwujudkan ia dapat melindungi hak pengguna terutama yang beragama Islam daripada terus tertipu.
“Perkataan halal bukan saja merujuk kepada jenis makanan dijual sebaliknya merangkumi sumber bahan, cara penyediaan, cara pembuatan dan kebersihan premis,” katanya.


PPIM meminta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) serta Jakim dapat menjalankan pemeriksaan terhadap premis yang mempunyai logo halal dan mengambil tindakan terhadap pengusaha yang menggunakan logo tidak diiktiraf.


“Kita tidak mahu terus tertipu kerana makanan halal adalah perkara penting.
“Walaupun ia mungkin bukan dianggap sebagai jenayah besar, namun makanan tidak halal yang dimakan menyebabkan kadar jenayah semakin meningkat,” katanya.

1 ulasan:

  1. hai..nice blog,feel free to follow and singgah ye,mekaseh =)

    http://www.duniakiesya.blogspot.com

    BalasPadam

Tetamu VIP

Blog Widget by LinkWithin