skip to main |
skip to sidebar
Sentral: Mengamuk dicekup Jais
Oleh Md Fuzi Abd Lateh
bhnews@bharian.com.my
WARGA emas yang ditahan ketika membeli nombor ekor di Bandar Bukit Sentosa, meronta-ronta cuba melepaskan diri daripada penguat kuasa Jais.
Warga emas kemaruk nombor ekor bertindak ganas, meronta ketika disoal
BUKIT BERUNTUNG: Seorang warga emas berusia 60 tahun bertindak ganas dan meronta-ronta apabila ditahan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dalam serbuan Operasi Judi di kedai ejen nombor ramalan di Bandar Bukit Sentosa, di sini kelmarin.
Pada awalnya, dia cuba menggunakan pelbagai helah termasuk melarikan diri ke keretanya bagi mengelak dicekup pada operasi yang dijalankan selama sejam itu.
Warga emas itu adalah antara enam pelanggan beragama Islam yang ditahan dalam operasi judi yang dijalankan pegawai Jais cawangan Hulu Selangor dan Gombak di dua kedai nombor ramalan.
Ketua Pegawai Penguat Kuasa Jais cawangan Hulu Selangor, Khairul Hazri Sulaiman, berkata operasi bersepadu menahan penduduk Islam berjudi itu disertai tujuh kakitangan.
Katanya, operasi pertama tahun ini mendapat kerjasama empat pegawai Pejabat Agama Islam Daerah Gombak.
"Dalam serbuan pertama di Jalan Orkid, Bukit Sentosa, kami menahan lima pelanggan beragama Islam kerana membeli nombor ekor.
"Kehadiran pegawai penguat kuasa tidak disedari membolehkan operasi berjalan lancar," katanya kepada Sentral di sini, semalam.
Beliau berkata, dalam operasi di premis kedua di Jalan Bunga Kertas di sini, pihaknya menahan warga emas itu yang berasal dari Kampung Sungai Buaya, juga kerana kesalahan sama.
"Beliau bertindak ganas dan mahu melarikan diri apabila disoal siasat. Semua suspek dibawa ke Balai Polis Bukit Sentosa menaiki kenderaan rasmi Jais untuk proses jaminan polis," katanya.
Beliau berkata, semua mereka ditahan mengikut Seksyen 17 (9/95) Enakmen Jenayah Syariah Selangor. Bersabit kesalahan pesalah boleh didenda RM3,000 atau dipenjarakan dua tahun.
Khairul Hazri berkata, operasi judi akan terus dijalankan mereka mengikut jadual dalam usaha membanteras penduduk Islam berjudi dan mendidik mereka mentaati perintah Tuhan sepanjang masa.
Katanya, beberapa bandar di Hulu Selangor dikenal pasti ‘port’ kaki judi Islam dan memberi jaminan serbuan akan dilakukan dari semasa ke semasa.
Terlalu banyak istilah digunakan bagi mengatakan tentang kepimpinan. Ada yang menggunakan istilah "Pemerintahan ". Ada yang menggunakan istilah "Kekuasaan" Ada pula yang menggunakan istilah "Pentadbiran "seperti Pentadbiran Carter (Carter Administration) dan sebagainya.
Bagi pemimpin pula, ada yang menggelarkan diri mereka "Presiden" Ada yang menggelarkan diri mereka "Raja" . Ada “Perdana Menteri” . "Chairman" dan bermacam-macam lagi.
Akan tetapi walaupun semua mereka ini berkuasa dan dianggap sebagai pemimpin di negara mereka masing-masing, mereka sebenarnya tidak memimpin dalam erti kata yang sebenarnya.
Mereka hanya menyusun dan mentadbir hal-hal yang bersangkutan dengan ekonomi, perumahan, pembangunan, keselamatan sosial, pelajaran, pengangkutan, kesihatan dan yang seumpamanya.
Mereka hanya terlibat dengan hal-hal yang menyentuh kehidupan lahiriah rakyat dan yang memenuhi keperluan dan kehendak fizikal dan material rakyat semata-mata.
Kepimpinan seperti ini tidak banyak bezanya dengan menggembala lembu dan kambing. Disediakan kandang, diberi makan minum atau disediakan padang ragut, dijaga keselamatan haiwan-haiwan tersebut supaya tidak diserang oleh musuh dan kalau sakit, dipanggil doktor haiwan untuk merawatnya.
Memimpin manusia bukan seperti menternak lembu atau kambing. Bukan setakat memberi mereka rumah, makan minum, hiburan, khidmat kesihatan dan kemudian membiarkan mereka membiak dan beranak-pinak.
Kalau kita lihat dan halusi betul-betul istilah kepimpinan itu sendiri, ia membawa maksud yang lebih dalam dan luas dari hanya menjaga, menyusun dan mentadbir hal-hal fizikal dan keperluan hidup.
Memimpin itu ada sangkut-paut dengan membimbing, mendidik, menunjuk ajar dan membina peribadi dan akhlak rakyat yang banyak berkait dengan soal roh dan jiwa mereka.
Memimpin itu ialah membangunkan kemanusiaan dan keinsanan rakyat. Laitu membangunkan fizikal mereka, membina akal mereka, mendidik hati dan nafsu mereka.
Memimpin adalah memperkenalkan rakyat kepada Tuhan agar Tuhan itu diimani dan diyakini, dicintai dan ditakuti. Agar Tuhan itu ditaati dan dipatuhi.
Tidak hairanlah mengapa manusia di seluruh dunia ini tidak terpimpin. Tidak ada orang yang memimpin mereka. Pemimpin-pemimpin mereka sendiri pun tidak menjalankan tugas memimpin ini. Malahan pemimpin-pemimpin mereka pun tidak terpimpin.
Kalau kita lihat negara-negara yang bukan Islam, walaupun rakyat mereka tidak dipimpin, namun keperluan lahiriah mereka sangat tersusun dan mereka sangat mewah dari segi material.
Di kebanyakan negara-negara umat Islam pula, bukan sahaja rakyatnya tidak dipimpin, keperluan lahiriah atau material rakyat pun sangat kurang dan pentadbirannya lemah dan kucar-kacir. Ini sudah dua kali malang.
Bukan sahaja soal material tidak selesai, soal rohani pun terabai. Macam orang kena penyakit barah dan leukimia pada masa yang sama. Kedua-duanya berbahaya dan boleh membawa maut.
Apabila tidak dipimpin, rakyat akan jauh dari Tuhan. Mereka akan jauh dari kebenaran. Mereka akan jauh dari petunjuk dan hidayah. Jiwa mereka akan kosong dari keimanan dan ketaqwaan.
Fitrah mereka akan rosak. Keinsanan mereka akan rosak. Akhlak mereka juga akan rosak. Mereka akan hilang panduan dan matlamat hidup. Dunia akan masuk ke dalam hati-hati mereka.
Mereka akan lupa Akhirat. Mereka akan hanya terangsang dan merasa ringan dengan hal-hal dunia dan akan merasa susah, berat dan tertekan dengan hal-hal Akhirat.
Nafsu mereka akan menggila dan menjadi tidak terkawal. Mereka akan rakus dan tidak puas mengejar dunia. Sudah ada sepuluh biji kereta mewah, mereka mahu sepuluh lagi.
Sudah ada sepuluh buah rumah “mansion”, mereka mahu sepuluh buah lagi. Nampak laut, mahu “luxury yacht” Nampak ruang udara mahu “private jet”.
Mereka tidak ada rasa bersalah. Buatlah apa maksiat pun, mereka tetap merasa megah. Mereka tunduk kepada hawa nafsu mereka dan akan merebut dunia ini semahu-mahunya. Mereka mengangkat nafsu-nafsu mereka menjadi Tuhan mereka.
Bila ini berlaku dan nafsu amarah bermaharajalela dalam diri mereka, maka hati-hati mereka akan menjadi gelap. Jiwa mereka akan mati. Mata hati mereka akan jadi buta.
Sukar untuk mereka merasa bertuhan. Sukar untuk mereka melihat kebenaran. Akhirat itu jadi kecil dan tidak penting bagi mereka. Bagi mereka, dunialah segala-galanya.
Hati-hati mereka akan dipenuhi dengan bermacam-macam sifat mazmumah yang keji. Mereka akan jadi pencinta dunia. Mereka akan gila dunia. Mereka akan jadi pemburu dunia.
Mereka akan jadi hamba dunia. Mereka tidak akan nampak lagi halal haram, baik buruk, patut tak patut, sah atau batal. Apa sahaja yang mereka inginkan, mereka akan ambil. Apa cara pun akan digunakan. Bagi mereka matlamat menghalalkan cara.
Mereka akan menjadi ego, sombong dan angkuh. Hati-hati mereka akan dipenuhi dengan sifat-sifat pemarah, bakhil, hasad dengki, tamak haloba, penting diri, besar diri dan mereka akan hidup nafsi-nafsi. Macam pokok dalam hutan. Masing-masing hendak meninggikan pucuk masing-masing.
Yang sedihnya, bukan sahaja rakyat biasa yang akan jadi begini. Pemimpin lebih-lebih lagi. Kalau begitu, siapakah yang akan memberi tunjuk ajar ? Siapakah yang akan melarang?
Pemimpin sendiri membawa contoh negatif yang diikuti oleh rakyat. Lama-lama ia jadi budaya. Sukar untuk diubah.
Inilah puncanya mengapa tidak wujud perpaduan. Inilah sebabnya tidak wujud kesatuan. Tidak wujud kasih sayang di kalangan manusia. Manusia asyik merebut-rebut dunia dan khazanah negara macam anjing merebut bangkai.
Sambil merebut bangkai, bergaduh dan menggigit-gigit sesama sendiri. Timbul krisis. Berlakulah pergaduhan dan perbalahan. Terjadilah tindas menindas, tekan menekan dan jatuh menjatuh.
Inilah juga puncanya mengapa maksiat dan jenayah berleluasa di kalangan manusia. Menipu, mencuri, merompak, menculik, merogol, membunuh dan macam-macam lagi.
Ini jugalah puncanya akhlak dan moral manusia jatuh menyapu bumi. Rupa macam manusia, tamadun lahiriah dan pembangunan hebat tetapi nilai, moral, akhlak dan cara hidup tidak ada beza dengan haiwan.
Inilah akibatnya apabila pemimpin tidak memimpin. Inilah akibatnya bila tumpuan hanya diberi kepada keperluan hidup lahiriah manusia semata-mata. Kepada ekonomi, kepada pembangunan dan kepada kemajuan.
Inilah akibatnya bila roh dan jiwa manusia diabai dan tidak dididik dan dibimbing. Tidak diisi dengan ketuhanan dan cinta Akhirat. Tidak diisi dengan keimanan dan ketagwaan. Rakyat jadi rosak. Masyarakat jadi rosak. Negara jadi rosak. Akhirnya seluruh dunia jadi rosak.
Pemimpin yang tidak memimpin hanya mencipta neraka di dunia. Dia membina huru-hara dan kacau-bilau. Dia mencipta kesusahan dan kesengsaraan.
Dia membawa kebimbangan, keresahan dan ketakutan di dalam hidup manusia. Dia merosakkan perpaduan. Dia memecah-belah. Dia memusnahkan kasih sayang. Dia menghijab dan mendinding manusia dari rahmat dan kasih sayang Tuhan. Dia merosakkan akhlak rakyat. Dia memusnahkan kemanusiaan dan keinsanan rakyat.
Pemimpin yang tidak memimpin sebenarnya membawa terlalu banyak kerosakan kepada rakyat. Deritanya bukan sahaja di dunia bahkan akan dibawa ke Akhirat.
Lebih-lebih lagilah pemimpin yang menyuruh, menggalak dan menganjurkan manusia membuat maksiat dan kemungkaran. Yang menyuruh manusia melanggar dan membelakangkan syariat. Yang menggalakkan rakyat berfoya-foya dan berlalai-lalai.
Pemimpin yang meremehkan agama dan menghalang manusia beragama. Pemimpin yang menghalang manusia menuju Tuhan. Yang menyusahkan urusan agama manusia.
Kemusnahan dan kerosakan bukan sahaja akan berlaku dengan lebih cepat bahkan akan berlaku dengan lebih dahsyat. Lebih baik manusia beruzlah untuk melindung dan memelihara diri dan iman masing-masing dari berada di bawah pemerintahan pemimpin yang seperti ini.
Di Akhirat nanti, setiap pemimpin itu akan disoal tentang apa yang dia pimpin. Lebih-lebih lagilah pemimpin negara. Tanggungjawabnya bukan setakat mengadakan rumah, makan minum, menjaga kesihatan, keselamatan atau mengadakan segala keperluan lahir rakyat.
Itu semua perkara kecil. Perkara remeh. Yang besarnya ialah tentang iman, amalan dan peribadi rakyat. Tentang aqidah, ibadah dan akhlak rakyat. Sudahkah dia mendidik, membimbing dan menunjuk ajar rakyat.
Sudahkah dia membawa rakyat kepada Tuhan dan merapatkan rakyat dengan agama ?
Sudahkah dia mensejahterakan hati dan rohani rakyat. Kesejahteraan fizikal dan lahiriah tidak ada makna apa-apa tanpa kesejahteraan rohani?
Kesejahteraan lahiriah tetap akan membawa kepada huru-hara, kacau-bilau, pergaduhan, perbalahan dan krisis. Kesejahteraan lahiriah semata-mata tetap akan mencetuskan pecah-belah dan benci-membenci.
Tidak akan wujud perpaduan dan kasih sayang hanya dengan kesejahteraan lahiriah. Keamanan, ketenangan, kedamaian, keharmonian dan kasih sayang akan hanya tercetus bila hati dan rohani rakyat berada dalam keadaan sejahtera.
Inilah sebenarnya tanggungjawab pemimpin. Mensejahterakan dan menenangkan hati dan rohani rakyat dengan mengembalikan mereka kepada fitrah semulajadi mereka yang suci murni. Inilah caranya pemimpin boleh memandu negara menjadi seperti apa yang Tuhan firmankan:
"Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Tuhan." (As Saba': 15)
ASZ
Diam orang mukmin itu ibadah,
Ibadah tanpa perbuatan,
Ibadah rasa,
Ibadah ini tidak meletihkan,
Kadang-kadang ibadah ini lebih baik daripada ibadah sunat,
Yang hatinya didalam kelalaian,
Macamana orang mukmin itu diamnya menjadi ibadah?
Kadang-kadang memikirkan dosanya,
Kadang-kadang memikirkan apa kebaikan yang nak dibuat,
Kadang-kadang memikirkan nak menolong kawan,
Kadang-kadang dia terasa kebesaran Tuhan,
Atau dia meniatkan, dia diam itu,
Tidak mahu bercakap yang bukan-bukan,
Kadang-kadang dia diam itu, kalau dia bercakap,
Takut dia melakukan kesalahan,
Seperti dia mengumpat atau,
Kalau dia bercakap, takut-takut menyakiti hati orang,
Atau dia diam itu, menghormati percakapan orang,
Mungkin orang itu bercakap baik dapat pengajaran,
Atau dia hendak mengenal orang yang bercakap itu,
Baik atau jahat,
Dia biarkan saja orang itu bercakap,
Dan mendengar sahaja,
Kerana nak mengenal orang itu,
Kadang-kadang dia diam itu memikirkan dosa-dosa yang lalu,
Ataupun kecuaian dan kelalaian,
Yang telah dibuat, supaya dia bertaubat,
Ataupun mengingatkan ilmu pengetahuan,
Ataupun pengetahuan yang dilupakan datang semula ingatan,
Itulah yang dikatakan oleh pepatah Melayu,
"Diam-diam ubi berisi"
"Diam-diam tong kosong"
Atau "diam-diam tong penuh berisi kekotoran" .
ASZ
Gambar Hiasan: nikshai
Akibat taufan Katrina, krisis di Iraq dan juga pertumbuhan pesat industri negara-negara di Asia, pengedaran minyak di seluruh dunia sudah tidak seimbang dan semua negara di dunia merasai bahang kenaikan harga minyak ini.
Dalam Islam berniaga bukan semata-mata untuk mencari untung kerana di dalam perniagaan tidak semestinya kita sentiasa mendapat untung. Dalam perniagaan sering juga kita menghadapi kerugian.
Tujuan perniagaan mengikut Islam sebenarnya ialah untuk memperbesarkan, memperpanjangkan dan memperluaskan aktiviti syariat dan dengan tujuan beribadah dan mendapat pahala yang banyak. Justeru itu di dalam perniagaan, hendaklah kita sentiasa mencari keredhaan Tuhan dengan niat yang betul serta perlaksanaan yang betul.
Mari kita lihat betapa di dalam perniagaan itu luas sekali syariatnya atau luas sekali ibadah yang berlaku di mana kebaikan dan pahalanya pula amat banyak sekali.
Di antaranya:-
1. Di dalam Islam berkawan itu disuruh. Di Akhirat kelak, kawan itu boleh memberi syafaat. Melalui perniagaan, kita akan banyak dapat kawan sama ada dari kalangan pembekal-pembekal, kawan-kawan sekerja ataupun para pelanggan.
2. Melalui perniagaan, kita dapat memberi khidmat secara langsung mahupun secara tidak langsung kepada manusia dan ahli-ahli masyarakat. Ada Hadis yang bermaksud:“Yang paling baik di antara kamu ialah kamu yang paling banyak memberi manfaat kepada manusia lain.”
3. Islam sangat menggalakkan kerjasama. Di dalam perniagaan banyak terdapat unsur-unsur kerjasama dan peluang serta keperluan untuk bekerjasama. Di dalam Al Quran ada disebutkan maksudnya: “Bertolong bantulah di atas kebaikan dan ketaqwaan.” (Al Maidah: 2)
4. Di dalam perniagaan juga ada banyak tolak ansur, iaitu satu sifat terpuji yang sangat dianjurkan oleh Islam. Kalau tidak ada tolak ansur, kita tidak boleh berniaga.
5. Perniagaan membantu dan memudahkan manusia dan ahli masyarakat mengurus dan mendapatkan keperluan hidup mereka, terutama di bidang makan minum dan keperluan harian. Mendahulukan, mengutamakan dan memudahkan orang lain itu sangat dipandang tinggi dan baik dalam Islam.
6. Dengan berniaga kita dapat menyelamatkan barangan keluaran umat Islam sama ada hasil pertanian, hasil ternakan dan lain-lain dengan mengumpul dan memasarkannya. Kalau tidak, barangan itu akan rosak dan terbuang. Akan timbul pembaziran. Dalam Islam pembaziran sangat dilarang. Menjauhi dan mengelak pembaziran adalah satu kewajipan.
7. Kita dapat memperolehi banyak pengalaman melalui perniagaan sama ada di bidang pengurusan, perakaunan, mengenal barang, mengenal tempat, mengenal cara hidup dan masalah manusia dan lain-lain lagi. Dalam Islam, mencari ilmu dan pengalaman seperti ini sangat dituntut.
8. Dalam berniaga, kita boleh berlatih sabar dalam menghadapi berbagai-bagai masalah perniagaan dan dalam menghadapi berbagai-bagai kerenah pelanggan. Sabar adalah satu sifat mulia (mahmudah) yang sangat diperlukan dalam kehidupan. Orang yang sabar diberi pahala oleh Tuhan tanpa hisab.
9. Berniaga merupakan salah satu cara untuk memajukan agama, bangsa dan negara. Ia merupakan tanggungjawab manusia sebagai khalifah Tuhan di muka bumi supaya dapat dilihat kebesaran Tuhan serta dapat dibesarkan dan dinikmati segala nikmat dan anugerah-Nya agar manusia boleh bersyukur dan mendapat pahala pula di atas kesyukuran mereka itu.
10. Dalam berniaga, kita berpeluang mengeluarkan zakat perniagaan. Dengan itu salah satu dari rukun Islam dapat kita tunaikan. Dapat kita wujudkan salah satu sumber atau saluran untuk membantu fakir miskin dan asnaf-asnaf yang lain. Banyak golongan akan terbantu dan terbela.
11. Dalam perniagaan, kita dapat membuat latihan berlapang dada terutama apabila berhadapan dengan karenah manusia. Ia sentiasa mencabar emosi dan perasaan kita. Maka kita selalu sahaja menyembunyikan kemarahan kita. Menyembunyikan kemarahan itu disuruh oleh Islam. Di dalam Quran ada disebut bahawa menyembunyikan sifat marah itu adalah satu dari sifat orang bertaqwa.
12. Perniagaan memerlukan sifat berlapang dada, bertolak ansur, bertimbang rasa, memberi maaf, berlebih kurang, bersimpati dan sebagainya. Sifat-sifat ini terpuji dan sangat diperlukan dalam pergaulan. Dalam Hadis ada disebut bahawa Islam itu adalah as-samhah iaitu agama pemaaf dan berlapang dada.
13. Perniagaan mewujudkan peluang pekerjaan untuk manusia sebagai sumber mencari rezeki. Dengan perniagaan, manusia boleh mengelak diri dari menganggur yang ditegah oleh syariat. Sekaligus tenaganya dapat dimanfaatkan oleh orang lain. Ertinya, dengan adanya perniagaan, tenaga manusia tidak dibazirkan dan manusia itu boleh jadi produktif dengan mengeluarkan hasil untuk faedah manusia lain.
Jelas bahawa dengan apa yang disenaraikan di atas, begitu banyak sekali syariat Islam dapat kita tegakkan melalui perniagaan. Maksudnya, berbagai-bagai aspek dalam Islam dapat kita bangunkan di dalam perniagaan. Apabila banyak aspek syariat yang dapat kita bangunkan maka banyaklah ibadah kita. Banyaklah pahala yang kita dapat. Oleh itu, tidak hairanlah Islam menganggap orang yang berniaga secara jujur dan menepati kehendak-kehendak syariat itu sebagai orang yang berjihad fisabilillah. Munasabah juga berniaga itu dianggap kerja yang paling baik dalam Islam kerana kebaikan yang diperolehi oleh masyarakat hasil dari perniagaan adalah terlalu banyak.
Sekian
ASZ
Gambar hiasan: yimss sindhu
Oleh Azida Shaharuddin
azida@nstp.com.my
JOHOR BAHRU: Selepas dua hari menyembunyikan diri, penulis blog Aduka Taruna, akhirnya ditahan polis petang semalam bagi membantu siasatan berhubung kenyataan menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar dan kerajaan negeri.
Lelaki berusia 28 tahun itu ditahan di sekitar Kota Bharu, Kelantan, kira-kira jam 4 petang sebelum dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, ketika dihubungi mengesahkan penahanan penulis blog itu yang disiasat mengikut Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
Jika sabit kesalahan, penulis terbabit boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya, selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan
Mohd Mokhtar berkata, lelaki terbabit dibawa ke IPD Muar kerana laporan awal yang dibuat terhadapnya, diterima IPD berkenaan.
Selain itu, IPD Kluang menerima 23 laporan yang dibuat orang awam serta ahli politik berhubung kenyataan penulis blog berkenaan; IPD Batu Pahat (empat); Johor Bahru Selatan (tiga) dan satu di IPD Seri Alam.
Sehubungan itu, Mohd Mokhtar menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang penghinaan, fitnah mahupun tuduhan tidak berasas di blog.
"Polis berkemampuan menjejaki pihak bertanggungjawab yang menyalahguna saluran multimedia," katanya.
Difahamkan, penulis blog yang beralamat di Seremban, Negeri Sembilan itu, menyembunyikan diri di Kota Bharu selepas kenyataan yang disiarkan dalam blognya, Sabtu lalu, menimbulkan kemarahan ramai pihak.
Penulis blog terbabit menerima lebih 1,000 komen susulan kenyataan itu, dengan sebahagian besarnya menyatakan rasa tidak puas hati dan ada yang mengugut untuk membunuhnya.
Aduka Taruna dipercayai penulis blog keempat ditahan polis kerana menyiarkan kenyataan berunsur penghinaan atau hasutan.
Pada 0gos 2008, penulis blog `Penarik Beca', Abu Bakar Mohd Rashid, ditahan kerana meletakkan gambar anjing pada logo Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam blognya yang disifatkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, sebagai satu penghinaan kepada pasukan itu dan cubaan menghasut orang ramai supaya membenci polis.
Malu pada seorang wanita itu sebenarnya
di situlah letaknya keindahan
dan kecantikannya
Bersopan santun, berakhlak mulia,
maruahnya dijaga kerana ia adalah harga dirinya
Pandai bergaul tapi tidak bebas dan terbabas
Pakaiannya kemas tapi tidak menampakkan
terlalu mewah atau menunjuk-nunjuk
dan tidak pula terlalu rendah mutunya kecuali tidak ada
Berbudi bahasa, peramah dan mesra,
tapi tidak mengada-ngada
Auratnya dijaga tidak didedahkan kepada yang bukan muhramnya
Matanya selalu ditundukkan
terutama kepada laki-laki ajnabi kecuali perlu sahaja
Bahasa bersahaja, mengikut fitrah semulajadinya,
tidak dibuat-buat atau mengada-ngada
Percakapannya dijaga, tidak menyindir-nyindir atau mengata-ngata orang
atau memuji-muji diri dan keturunannya
Suaminya dihormati dan ditaatinya,
keluarga suaminya dimuliakannya
Berkasih sayang dan berlemah lembut dengan anak-anaknya
tetapi tidak terlalu dimanja dan dimewah-mewahkan
Rajin bekerja dan mengemaskan rumahtangga budaya hidupnya
Beribadah dengan Tuhan tidak diabaikan bahkan istiqamah ibadahnya
Jiran dan kehormatan jiran sangat dijaga,
macam menjaga keluarganya
Ketika berjalan jauh bersama muhramnya atau bersama 3 orang wanita
yang boleh dipercaya
Tidak tamak, tidak bakhil, sentiasa baik sangka dengan suaminya
Apatah lagi cemburu dan prejudis dengan suaminya
tidak ada di benak kepalanya
Jika suaminya susah, sanggup bersama-sama susah dengan suaminya
Tidak suka meminta-minta dengan suaminya kecuali terlalu perlu sahaja
Tidak suka bertanya-tanya suaminya ketika balik,
“Abang ke mana? Dari mana?
Buat apa di sana? Mengapa lambat balik?”
Suaminya balik disambut dan dilayan dengan baik
Di waktu itu dia tahu dan faham apa keperluan suaminya
Hingga sikapnya itu suaminya senang,
tenang, terhibur dan lapang fikirannya
Tidak meninggikan suara dengan suaminya,
kalau dia bersalah cepat meminta maaf dengan suaminya
Kesalahan dan kesilapan suaminya dilupa-lupakan sahaja
Tidak mengungkit-ungkit suaminya,
sekalipun di waktu dia tidak senang
dengan suaminya
Itulah kecantikan dan keindahan seorang wanita
Manalah hendak kita cari wanita semacam ini sekarang?
Minda Guruku
Gambar Hiasan: Snetesa
Hendak membaiki dan membaikpulih masyarakat Islam yang telah rosak, kena dikaji sumber penyakit, bila bermulanya dan siapa pencetusnya. Masalah yang terjadi pada manusia pada hari ini adalah berpunca daripada manusia itu sendiri. Ini telah diperjelaskan oleh Allah s.w.t di dalam Al-Quran, maksudnya: “Telah terjadi kerosakan di darat dan lautan berpunca dari perbuatan tangan manusia.” (Ar-Rum:41)
Dalam ayat lain, Allah berfirman:
“Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri.” (As-Syuura:30)
Mari sama-sama kita mengkaji punca kerosakan tersebut. Di sini, ada 2 sebab terbesar bagaimana kerosakan oleh manusia ini boleh terjadi.
Sebab pertama, ialah kerana 2 golongan penting dan berpengaruh di tengah masyarakat sudah rosak iaitu ulamak dan pemimpin. Ini telah berlaku dan tepatlah sepertimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. “Ada dua golongan manusia apabila mereka baik, baiklah masyarakat, tetapi apabila rosak, maka rosaklah masyarakat. Mereka ialah ulamak dan pemimpin.” Di sini fahamlah kita, bila masyarakat itu rosak, puncanya bukan dari masyarakat secara umum, tetapi menjurus kepada kerosakan 2 golongan. Itulah dia ulamak dan pemimpin.
Golongan yang pertama adalah ulamak. Bila ulamak sudah rosak, oleh kerana dia adalah contoh, maka rosaklah rakyat. Ulamak ibarat benteng masyarakat. Bila benteng rebah, masyarakat ikut rebah. Yang kedua, adalah pemimpin. Pemimpin itu ada berbagai-bagai peringkat. Samda bertaraf negara, bertaraf bangsa, bertaraf etnik, bertaraf jemaah atau bertaraf puak, pokoknya dia pemimpin. Pemimpin itu adalah bayangan masyarakat. Pemimpin adalah orang yang disegani dan berpengaruh di kalangan masyarakat. Apabila ia rosak, mudah sahaja masyarakat rosak. Bila pemimpin semua peringkat sudah rosak, maka rosaklah masyarakat.
Sebab kedua mengapa berlakunya kerosakan masyarakat adalah kerana umat Islam ini sudah cinta dunia dan takut mati untuk Tuhan. Bila cinta dunia, ertinya tidak cinta Tuhan. Bila cinta dunia juga bermakna tidak takut Tuhan. Bila tidak cinta Tuhan dan tidak takut Tuhan, ertinya jati diri umat Islam sudah roboh. Jadilah hati umat Islam itu terdedah kepada berbagai-bagai kejahatan. Bila begitu keadaannya, musuh seperti Yahudi ambil peluang. Maka Yahudi masukkan berbagai perkara negatif seperti bahan-bahan lucah, bahan-bahan yang boleh merosakkan akhlak, perkara-perkara yang boleh menyuburkan nafsu jahat. Yahudi buat begitu kerana mereka ambil peluang di waktu mana jati diri umat Islam sudah roboh disebabkan tidak cinta Tuhan dan tidak takut Tuhan.
Begitulah serba ringkas punca kerosakan masyarakat Islam yang perlu kita ketahui. Dari punca inilah, kerosakan tersebut boleh dibaikpulihkan. Hasilnya nanti, masyarakat Islam akan kembali menjadi masyarakat yang cintakan Tuhan dan berkasih sayang sesama manusia. Ini sesungguhnya, mengulangi gambaran masyarakat Islam contoh di zaman Rasulullah dan para sahabat 1400 tahun dahulu.
Minda Mujaddid
Foto oleh: haikalhelmi
Sumber : Berita Harian Online
Setiausaha Kerja Exco Selangor antara 34 orang ditahan SPRM dalam serbuan besar-besaran kes curi, seludup pasir di lima negeri
PUTRAJAYA: Setiausaha kerja seorang Exco Selangor dan setiausaha sulit seorang ahli politik adalah antara 34 orang yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana disyaki menerima sogokan serta rasuah seks berhubung kes mencuri dan menyeludup pasir di lima negeri.
Penahanan besar-besaran itu dibuat dalam beberapa siri operasi kelmarin dan semalam hasil risikan, intipan, pemantauan dan pemerhatian sejak April tahun lalu berikutan 410 maklumat awam yang diterima SPRM.
Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Shukri Abdull, berkata selain dua pegawai ahli politik, turut ditahan 24 kakitangan awam yang sebahagiannya pegawai dan ketua jabatan, lima orang awam dan tiga kakitangan swasta.
Dalam operasi itu, SPRM juga merampas wang tunai kira-kira RM50,000 dan beberapa dokumen.
Beliau mengesahkan pasir yang dicuri itu diseludup ke negara jiran.
Shukri berkata, seorang kakitangan kerajaan sudah didakwa di Ipoh, kelmarin, berhubung kes itu.
Katanya, siasatan mendapati setiap individu terbabit dipercayai menerima sogokan antara RM500 hingga RM50,000 termasuk ada yang mendapat wang secara bulanan dan tiga membabitkan rasuah seks.
Beliau berkata, sindiket mencuri dan menyeludup pasir di lima negeri itu dikatakan membabitkan sogokan lebih RM280,000, selain rasuah seks
Shukri enggan mendedahkan lima negeri terbabit, tetapi difahamkan kes berkenaan berlaku di Johor, Pahang, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur.
“Operasi masih berjalan dan SPRM menjangka akan ada lagi beberapa tangkapan dan saya berharap orang ramai memberi kerjasama.
"Saya tidak ada jumlah (akan ditahan) tetapi dijangka ramai lagilah... ada kemungkinan (pangkat) tinggi lagi, tunggu, sabar dan lihat," katanya pada sidang media di sini, semalam.
Difahamkan, dua daripada 24 kakitangan awam ditahan itu adalah ketua jabatan kerajaan di Selangor.
Shukri juga merujuk kepada ketegangan yang berlaku di Shah Alam, semalam, apabila pegawainya dihalang daripada menahan seorang individu yang bekerja dengan ahli politik.
Semua 34 individu itu disiasat mengikut Seksyen 16 Akta SPRM 2009 yang boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda minimum lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana yang lebih tinggi.
“Rasuah itu untuk memproses permohonan mengeluarkan pasir, mempercepatkan permohonan pengeluaran pasir dan tidak mengambil tindakan ke atas (kegiatan) pasir yang dibawa keluar tanpa permit,” katanya.
Beliau enggan menjelaskan mengenai rasuah seks, tetapi meminta media menunggu sehingga perbicaraan.
Shukri berkata, sebahagian daripada mereka yang ditahan dibebaskan selepas diambil keterangan manakala bakinya masih ditahan untuk disoal siasat.
Terdahulu, di SHAH ALAM, Setiausaha Kerja kepada Exco Selangor ditahan pegawai suruhanjaya itu di pejabat wakil rakyat berkenaan di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, bagi membantu siasatan.
Beliau dibawa sepasukan lima pegawai SPRM diketuai Superintendan Prem Raj Victor ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya jam 3.30 petang, diiringi Exco itu dan peguam dilantik kerajaan negeri.
Exco itu yang ditemui mengesahkan pegawai SPRM mengambil tiga dokumen berkaitan profil sebuah syarikat melombong pasir dan dokumen lawatan ke China.
Di IPOH, Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman penjara lima bulan dan denda RM30,000 ke atas pembantu am rendah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Ipoh yang mengaku salah menerima suapan RM6,000 untuk kelulusan mengeluarkan pasir Sungai Menora, Mukim Sayong di Kuala Kangsar, Perak.
Noorazhar Azlan, 48, dituduh melakukan perbuatan itu di Dulang Coffee House, Hotel Excelsior di sini, jam 12.15 tengah hari, 15 Januari lalu.
Hakim Tan Hooi Leng dalam keputusannya berkata, tertuduh melakukan kesalahan keji dan boleh memberi kesan bukan saja kepada dirinya, tetapi masyarakat umum.
Bagaimanapun, katanya, individu itu berjaya ditahan dan dibawa ke ibu pejabat suruhanjaya di sini selepas perbincangan lebih sejam dengan peguamnya.
“Justeru, hukuman ini adalah mesej kepada diri kamu (tertuduh) dan juga orang lain," katanya.
Engkau berdakwahkah atau mengambil upah?
Berdakwah kerana Allah bukan mengambil upah
Engkau tawar-menawar dahulu baru berdakwah,
itu bukan kerana Allah
Berdakwah bagi yang pandai adalah kewajipan bukan untuk cari makan
Berdakwah kerana Tuhan bukan cari makan
Kalau berdakwah bukan cari makan
tapi orang beri upah tidak pula satu kesalahan
Tidak malukah bahawa engkau berdakwah itu adalah kewajipan
Ia adalah suruhan Tuhan
Suruhan Tuhan wajib disampaikan
Maka mengapa engkau berdakwah dijadikan gelanggang cari makan
Tidak malukah engkau dengan Tuhan
Cari makan banyak jalan
Bumi Tuhan luas,
berusahalah secara halal di mana-mana pun boleh cari makan
Jangan cari makan dengan ibadah
Ibadah adalah kewajipan
Berdakwah itu adalah satu cabang ibadah
Ibadah kenalah laksanakan
Ibadah tidak boleh dijadikan gelanggang cari makan
Tidak fahamkah engkau akan suruhan Tuhan?!
Kalau tidak faham mengapa tidak cari ilmu pengetahuan
Mencari ilmu pengetahuan satu kewajipan
Kalau engkau faham dua kali kesalahan
Salah kerana melanggar ajaran Tuhan
Satu lagi salah engkau melanggar kerana ada pengetahuan
Tinggalkanlah berdakwah kerana cari makan
Berdakwahlah kerana kewajipan
Itu adalah perintah Tuhan
Gambar Hiasan: Hanksun88
Satu panduan yang berupa risalah atau artikel atau
buku kecil harus dikeluarkan dengan segera bagi
menangani gejala-gejala masyarakat terutama yang
berlaku kepada pelajar-pelajar sekolah dan remaja masa
kini agar kaedah-kaedah atau formula-formula yang
dilaksanakan itu tidak merupakan percubaan semata-mata
atau ‘trial and error’. Biarlah kaedah itu tepat dan
untuk tindakannya ada orang yang layak melaksanakannya
secara ia sendiri menghayati dan diapplykan kepada
pelajar-pelajar atau belia, kena sasarannya agar
usaha-usaha kita itu berkesan, selepas itu tidak ada
lagi meraba-raba mencari formula serta sentiasa
mencuba-cuba.
Mendidik binatang atau cara menanam pokok boleh
dicuba-cuba. Kalau tidak tepat atau tidak menjadi dia
tidak merosakkan generasi penerus. Binatang atau
pokok itu boleh dimusnahkan sahaja atau dijual
murah-murah atau disembelih dan dibuat sayur. Kemudian
boleh cari formula (kaedah) yang lain untuk membuat
percubaan kepada haiwan atau tanaman.
Tapi untuk mendidik manusia yang berperanan sebagai
hamba Allah dan khalifah-Nya serta penerus generasi
yang ada, mana boleh mendidik mereka dengan membuat
formula (kaedah) secara mencuba (trial and error)
kerana kalau kaedah itu tidak tepat, akan musnahlah
satu generasi yang generasi itu akan mendidik pula
generasi berikutnya. Akan punahlah bangsa itu
berlarut-larutan beratus-ratus tahun lamanya.
Oleh itu untuk menangani gejala sosial di kalangan
pelajar atau belia, mana boleh sekadar dengan cara
riuh-rendah diperkatakan di suratkhabar, disemarakkan
dengan majlis forum merata negara, dibuat
bermacam-macam undang-undang dan peraturan,
digertak-gertak dan ditakut-takutkan dengan polis.
Kita bimbang dengan usaha-usaha ini kalau ibarat
gejala sosial itu merupakan pokok dedalu, ia akan
menjadi baja untuk lebih menyuburkan pokok dedalu itu.
Ertinya usaha kita itu akan menyuburkan lagi
gejala-gejala sosial di dalam kehidupan kita.
Untuk menangani gejala sosial itu memerlukan golongan
yang ikhlas, kita faham kepada siapa sebenarnya yang
patut menjadi teras menangani masalah ini. Kita tahu
golongan sampingan yang ikut serta untuk dibawa
bersama. Kita mengerti golongan yang mana pula yang
sedang merosakkan para pelajar atau remaja untuk
dibanteras dan puak mana pula yang mengambil
kesempatan dengan kerosakan yang ada.
Kalau kita bukan orangnya menangani gejala sosial di
kalangan pelajar atau remaja, kita jangan campurtangan
walaupun kita ada jawatan atau orang terkenal. Kita
serahlah kepada orang lain yang boleh membuat kerja
ini. Tuhan tidak memberi seseorang itu pakar di semua
bidang. Walaupun boleh mencabar kewibawaan kita, kalau
kita tidak faham di bidang ini janganlah kita
memandai-mandai. Kalau ada golongan yang lain, mungkin
tidak menonjolkan diri atau keadaan tidak membolehkan
dia menonjolkan diri, kita yang ada kuasa
menonjolkannya. Kita tonjollah dia, kita bolehlah
membantu dengan cara teknikal atau kewangan dan doa.
Di bawah ini diberi sedikit panduan secara umum,
iaitu:
1. Kalau di sekolah tempat sumber para pendidik dan
pendidikan manusia sudah tidak mampu lagi melahirkan
manusia yang berdisiplin lahir dan batin, jangan mimpi
di kilang, di padang, di hutan-hutan rekreasi, di
ladang, di pejabat dan lain-lain tempat, dapat
melahirkan manusia yang berdisiplin lahir dan batin.
Kerana tempat-tempat itu bukan gelanggang pendidikan.
2. Sepatutnya manusia yang terdidik itu selalunya lahir
daripada guru-guru yang terdidik, pemimpin guru-guru
seperti pengarahnya, nazir-nazirnya dan
menteri-menteri yang terdidik kerana mereka specialist
di bidang itu.
3. Dasar pendidikan dan pelajaran yang baik itu
menekankan hubungan manusia dengan Allah dan hubungan
manusia sesama manusia hingga lahir manusia yang
takutkan Allah (iman). Dari sini timbul sifat adil,
amanah, timbang rasa, tawadhuk, pemurah dan pandai
menghormati manusia mengikut taraf masing-masing;
dengan guru bagaimana, dengan ibu bapa bagaimana,
dengan pemimpin bagaimana, dengan kawan sebaya macam
mana, dengan orang yang di bawah peringkatnya macam
mana, meletakkan diri di dalam pergaulan macam mana?
4. Gejala-gejala masyarakat ini, ia bala dari Tuhan.
Ada perkara yang tersembunyi mengapa Tuhan lakukan.
Banyak manusia tidak tahu perkara yang batiniah ini.
Di antaranya dasar pelajaran dan pendidikan yang tidak
tulen berdasarkan syariat, banyak bersifat akli,
mereka yang terlibat dengan pelajaran dan pendidikan
nawaitunya bukan kerana Allah, mungkin kerana gaji,
nama, kedudukan.
5. Mungkin di sudut-sudut lain seperti di bidang
pembangunan, ekonomi, kita berjaya lantaran itu kita
sombong, bangga, mencari nama, lupa hubungan kita
dengan Allah, memperkecil-kecilkan orang lain, maka
Allah rosakkan di aspek yang lain maka akhirnya
kejayaan-kejayaan itu tidak ada erti apa-apa lagi
kepada manusia, agar manusia kembali kepada Allah dan
tidak menghina golongan-golongan yang lain yang tidak
mampu membuat kemajuan. Allah mahu makin banyak nikmat
Allah (kemajuan) makin merendah diri bukan membesar
diri. Allah mahu mengajar manusia usaha di tangan
manusia, yang menjayakan ialah Allah Taala, supaya
manusia tidak sombong.
6. Mungkin kita hanya mengiktiraf usaha-usaha kita atau
golongan yang sama prinsip dengan kita. Kemudian kita
tekan dan zalimi golongan lain yang tidak sebulu
dengan kita, sama ada secara terang-terangan atau
secara senyap-senyap. Lantaran itu Allah murka, maka
Allah lakukan melalui usaha dan dasar yang kita buat
itulah yang menimpakan mala petaka kepada kita.
7. Sebahagian umat Islam, bala bencana yang berlaku
(gejala sosial) itu mereka tidak percaya ia adalah
disebabkan dosa. Oleh itu mereka tidak akan merasa
berdosa dan dengan itu mereka tidak akan bertaubat
kepada Allah di dalam menyelesaikan masalah yang
timbul. Tapi apa yang mereka hubung kaitkan dengan
gejala itu ialah disebabkan hal-hal lahir seperti
miskin, tidak ada hubungan yang rapat dengan ibu bapa,
oleh kerana keadaan memaksa seperti bekerja di tempat
yang jauh atau masa panjang di luar rumah, maka
hal-hal inilah yang cuba dibaiki. Yang sebenarnya
hal-hal lahir, ia sampingan sahaja atau hal-hal
tambahan yang menjadi penyebab, tapi ada yang lebih
pokok lagi iaitu dosa.
Bukankah di dalam Al Quran, ada menyebut yang
bermaksud:
“Kami tidak membinasakan suatu kampung (negara/negeri)
kalau penduduknya baik.”
Apabila bala bencana Allah lakukan kerana dosa maka
balanya merata. Orang yang baik juga tidak terkecuali
ditimpa sama.
8. Apa yang kita lihat sekarang pelajaran kita lebih
banyak menekankan tentang teknikal, terlalu kurang
menekankan tentang mengenai roh/nafsu. Habis masa,
banyak terkorban wang memikirkan teknikal, persoalan
hendak mujahadatunnafsi tidak ada di dalam kurikulum.
Kalaupun menyebut hal kerohanian, masih kabur dan
tidak tahu bagaimana hendak membangunkan jiwa.
9. Pendidikan kita sekarang lebih banyak menekankan
hal-hal akli dan fizikal. Terlalu sedikit tentang
kerohanian, yang sedikit itu pun tidak begitu jelas.
10. Kita merasa pelik mengapa wujud guru kaunseling,
padahal di dalam Islam setiap guru itu
bertanggungjawab tentang pelajaran, pendidikan,
mengkaunseling mana-mana yang tidak kena pada para
pelajar bahkan guru yang mengajar lebih berhak
mengkaunseling pelajar kerana mereka rapat dengan
pelajar. Tentu lebih faham hendak membantu pelajar.
Guru kaunseling, dia memberi kaunseling bila ada
timbul masalah pada pelajar, masa itu baru hendak
kenal pelajar itu.
Oleh kerana ukuran kita selama ini tentang baik dan
buruk itu berdasarkan akal bukan syariat, ada
perkara-perkara yang menjadi gejala-gejala masyarakat
tidak dianggap gejala. Seperti pendedahan aurat,
pergaulan bebas, tari-menari yang bercampur lelaki dan
perempuan, gambar-gambar perempuan yang seksi ia
dibiarkan berleluasa. Padahal di dalam
setengah-setengah gejala sosial ia berpunca dari apa
yang kita sebutkan tadi secara tidak sedar sedikit
demi sedikit merosakkan jiwa.
Foto Hiasan oleh: nikshai